|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / SENK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
SENK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ošetřovatelská péče o seniory
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
Cvičení
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
50 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou péče o osoby vyššího věku s důrazem na odlišnou symptomatologii onemocnění a etický přístup. Poznat i sociální problematiku, která závažným způsobem ovlivňuje zdravotní stav této generace.
Osvojit si základní pojmy a psychologické aspekty stárnutí. Znát zvláštnosti klinického obrazu a průběhu chorob ve stáří. Umět popsat Parkinsonovu a Alzheimerovu chorobu a znát specifické ošetřovatelské přístupy a komunikativní dovednosti. Nacvičit aplikaci ošetřovatelského procesu s ohledem na specifika stáří.
|
Požadavky na studenta
|
Samostatná práce studentů.
Prezentace kazuistiky.
K zápočtu docházka na 70 %.
Zápočtový test: splnění 70 %.
|
Obsah
|
Demografické aspekty stárnutí populace, důsledky pro společnost. Charakteristika pojmů - gerontologie, geriatrie, holismus, salutogeneze. Biologické teorie stárnutí, věk biologický, psychický. Charakteristika životních období, mýty o stáří, hierarchie hodnot. Somatické změny, reakce člověka na stáří, životní styl, stáří a nemoc. Psychosociální vývoj, psychické zvláštnosti stáří, změny v oblasti sociální, ekonomické. Zvláštnosti psychiky a komunikace ve stáří a v nemoci, starý a chronicky nemocný. Zdravotní péče o osoby vyššího věku, postavení sestry-ošetřovatelská péče. Sociální péče o osoby vyššího věku - přehled poskytovatelů zdravotnických a sociálních služeb, dávek, testy ADL, IADL a další. Zvláštnosti chorob ve stáří-symptomy, klinická manifestace, nejčastější choroby vyššího věku. Multimorbidita, polypragmazie. Psychologie umírání a smrti, ošetřovatelská péče o mrtvé tělo.
Osnova cvičení: Zvláštnosti ošetřovatelské péče o starého a nemocného člověka. Zvláštnosti ošetřovatelské péče o starého a nemocného člověka v rodině, upevňování a ochrana zdraví. Primární zdravotní péče - význam, výhody.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Schuler, Matthias; Oster, Peter. Geriatrie od A do Z pro sestry. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3013-4.
-
Základní:
HUDÁKOVÁ, Anna, MAJERNÍKOVÁ Ludmila. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. Praha: Grada. 2013. ISBN 978-80-247-4772-9.
-
Základní:
KALÁBOVÁ, Martina. Rady ošetřovatelské. Praha: Diakonie ČCE, 2013. ISBN 978-80-904711-4-6.
-
Základní:
Jarošová, Darja. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7.
-
Doporučená:
Kalvach, Zdeněk. Křehký pacient a primární péče. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4026-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou stanoveny |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit základní aspekty ošetřovatelství v ošetřovatelské péči o seniory |
orientovat se v moderní diagnostice chorob vztahujících se k období sénia |
identifikovat příznaky signalizující onemocnění |
zhodnotit o odlišit akutní stav pacienta od chronických příznaků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat holistický přístupu při ošetřování geriatrických pacientů |
aplikovat prakticky ošetřovatelský proces u seniorů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|