|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / PORO2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
PORO2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Porodnictví 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
38 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KOS/POR2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KOS/PORO1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KOS/OPI2, KOS/OPP4
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu: student zná a objasní vyšetřovací a preventivní metody používané v porodnictví, zná indikace, kontraindikace a podmínky jednotlivých vyšetřovacích metod. Orientuje se v diagnostice a léčbě nemocí v těhotenství, zná a objasní poruchy a komplikace při porodu a v šestinedělí. Chápe souvislosti zdraví a nemoci. Porodnictví je profilující odborný teoreticko praktický předmět, který poskytuje komplexní poznatky o průběhu těhotenství, porodu a šestinedělí, včetně možných poruch, komplikací a patologií.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní přístup. Průběžné hodnocení na 70 %. Zápočtový test na 70 %. Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Osnova přednášek: Porodní síly, I. doba porodní- definice, trvání, mechanismus otevírání porodních cest. II. doba porodní - definice, trvání, mechanismus progrese hlavičky v porodních cestách. III. a IV. doba porodní - definice, trvání, mechanismus odlučování a vypuzení placenty. Lékařské vedení porodu. Porodnická analgezie - jednotlivé metody, jejich výhody a nevýhody. Kardiotokografie. Intrapartální fetální pulzní oxymetrie (IFPO), ST analýza plodu (STAN). Fyziologické puerperium - časné, pozdní. Fyziologický novorozenec - poporodní adaptace, první vyšetření novorozence. Zápočtový test.
Osnova cvičení: Životní styl v těhotenství. Cestování v těhotenství. Psychické změny v těhotenství. Prenatální komunikace. Nefarmakologické metody tišení bolesti - aromaterapie, muzikoterapie, homeopatie, fytoterapie. Pohybová aktivita v těhotenství. Porodní přání, porodní plán. Těhotenství a mateřství ve svízelných životních situacích. Těhotenství a mateřství u žen se zdravotním postižením. Práce ve skupinách - řešení případových studií a kasuistik.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Čepický, Pavel. Kapitoly z diferenciální diagnostiky v gynekologii a porodnictví. 2018. ISBN 978-80-247-5604-2.
-
Doporučená:
Doležal, Antonín. Od babictví k porodnictví. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0277-6.
-
Doporučená:
Procházka, Martin; Pilka, Radovan,; Bubeníková, Štěpánka; Curtisová, Václava; Doseděl, Martin; Frančáková, Jana; Hudec, Adam,; Janků, Petr,; Janoušková, Kateřina; Kantor, Lumír,; Klát, Jaroslav; Korečko, Vladimír; Ľubušký, Marek,; Malý, Josef; Pastorková, Radmila; Šimetka, Ondřej,; Šuláková, Soňa,; Vavřinková, Blanka,; Velebil, Petr,; Vlk, Radovan. Porodnictví pro studenty všeobecného lékařství a porodní asistence. 2016. ISBN 978-80-906280-0-7.
-
Doporučená:
Odent, Michel. Potřebujeme porodní asistentky?. 2017. ISBN 978-80-7500-300-3.
-
Doporučená:
Wilhelmová, Radka a kol. Vybrané kapitoly porodní asistence.. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-8204-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlí zákonitosti fyziologického těhotenství, porodu a šestinedělí |
ve vztahu k procesu porodu popíše anatomii ženského pohlavního ústrojí a pánve a vysvětlí příslušnou fyziologii |
charakterizuje lidské gamety, popíše proces oplození a embryogeneze |
popíše stavbu a vysvětlí funkci placenty |
charakterizuje tvorbu, funkci a složení plodové vody |
charakterizuje vyšetřovací a preventivní metody používané v porodnictví |
definuje kontraindikace a charakterizuje podmínky jednotlivých vyšetřovacích metod |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
v modelových situacích aplikuje poznatky z prenatální péče o fyziologické těhotenství |
demonstruje zevní a vnitřní porodnické vyšetření |
na anatomických modelech identifikuje tvrdé a měkké porodní cesty |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definuje porodní síly a popíše jednotlivé porodní doby |
charakterizuje kardiotokografické vyšetření a další vyšetřovací metody v průběhu porodu |
vysvětlí pojem fyziologické puerperium |
popíše zhodnocení a první vyšetření novorozence |
definuje roli porodní asistentky v péči o ženu v průběhu porodu |
charakterizuje roli porodní asistentky v podpoře zdravého životního stylu |
popíše roli porodní asistentky ve svízelných životních situacích a v péči o ženu s handicapem |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
demonstruje zevní porodnické vyšetření na modelu |
hodnotí kardiotokografické vyšetření a další vyšetřovací metody v průběhu porodu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|