|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / PORO1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
PORO1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Porodnictví 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KOS/POR1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KOS/OPP3
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu: student se učí aplikovat znalosti z anatomie, fyziologie rodidel a pánve na proces porodu. Zná a objasní vyšetřovací a preventivní metody používané v porodnictví, zná indikace, kontraindikace a podmínky jednotlivých vyšetřovacích metod. Student chápe a ovládá zákonitosti fyziologického těhotenství, porodu a šestinedělí. Porodnictví je profilující odborný teoreticko praktický předmět, který poskytuje komplexní poznatky o průběhu těhotenství a porodu z hlediska matky a plodu.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní přístup průběžné hodnocení na 70 % zápočtový test na 70 %
|
Obsah
|
Osnova přednášek a cvičení:
Historie a vývoj oboru porodnictví.
Současná koncepce oboru porodnictví, etické a právní aspekty v porodnictví.
Lidské gamety, oplození, blastogeneze, nidace. Embryogeneze.
Placenta - její stavba, funkce, tvarové anomálie a variace. Feto-maternální cirkulace.
Voda plodová - složení, funkce, tvorba, poruchy množství vody plodové. Předčasný odtok, příčiny, diagnostika, rizika a management gravidity.
Prenatální péče o fyziologické těhotenství, její organizace v ČR, vyšetření v prenatální poradně.
Tvrdé a měkké porodní cesty.
Plod jako objekt porodu.
Zevní porodnické vyšetření.
Vnitřní porodnické vyšetření.
Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MAREŠOVÁ, Pavlína. Moderní gynekologické a porodnické postupy.. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3153-0.
-
Základní:
Hájek, Zdeněk; Čech, Evžen,; Maršál, Karel. Porodnictví. 3., zcela přepracované a doplněné vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4529-9.
-
Základní:
Procházka, Martin; Pilka, Radovan,; Bubeníková, Štěpánka; Curtisová, Václava; Doseděl, Martin; Frančáková, Jana; Hudec, Adam,; Janků, Petr,; Janoušková, Kateřina; Kantor, Lumír,; Klát, Jaroslav; Korečko, Vladimír; Ľubušký, Marek,; Malý, Josef; Pastorková, Radmila; Šimetka, Ondřej,; Šuláková, Soňa,; Vavřinková, Blanka,; Velebil, Petr,; Vlk, Radovan. Porodnictví pro studenty všeobecného lékařství a porodní asistence. 2016. ISBN 978-80-906280-0-7.
-
Doporučená:
PROCHÁZKA, M., PILKA, R. Porodnictví: pro studenty lékařství a porodní asistence. Olomouc: UPOL, 2018. ISBN 978-80-244-5322-4.
-
Doporučená:
SLÍPKA, J. Základy embryologie. Praha: Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5447-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
33
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí zákonitosti fyziologického těhotenství, porodu a šestinedělí |
ve vztahu k procesu porodu popíše anatomii ženského pohlavního ústrojí a pánve a vysvětlí příslušnou fyziologii |
charakterizuje lidské gamety, popíše proces oplození a embryogeneze |
popíše stavbu a vysvětlí funkci placenty |
charakterizuje tvorbu, funkci a složení plodové vody |
charakterizuje vyšetřovací a preventivní metody používané v porodnictví |
definuje kontraindikace a charakterizuje podmínky jednotlivých vyšetřovacích metod |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
v modelových situacích aplikuje poznatky z prenatální péče o fyziologické těhotenství |
demonstruje zevní a vnitřní porodnické vyšetření |
na anatomických modelech identifikuje tvrdé a měkké porodní cesty |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|