|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / OPC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
OPC
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ošetřovatelský proces a potřeby člověka
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
46 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti pochopí hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, osvojí si myšlenkové postupy v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu. Předmět systematicky seznamuje s metodologií ošetřovatelského procesu, se způsoby a formami dokumentace ošetřovatelské péče stejně jako s klasifikacemi lidských potřeb ve vztahu ke zdraví, nemoci nebo zdravotnímu postižení.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na výuce
zpracování seminární práce
zápočtový test
|
Obsah
|
Přednášky 1. Ošetřovatelský proces a jeho fáze. Ošetřovatelský vzorec funkčního typu zdraví. 2. Ošetřovatelské zhodnocení aktuálního zdravotního stavu (získávání informací, účel, informace důležité pro ošetřovatelskou péči, zdroje informací, metody získávání informací). 3. Odlišnosti ošetřovatelského hodnocení u osob nemocných, handicapovaných a umírajících. 4. Způsoby a formy dokumentace ošetřovatelské péče. 5. Analýza získaných informací a ošetřovatelská diagnostika. Plánování ošetřovatelské péče. 6. Realizace péče podle plánu. Realizace ošetřovatelských strategií. 7. Vyhodnocení dosažených výsledků, standardy a kvalita ošetřovatelské péče. 8. Bio-psycho-sociální jednota organismu, pojem potřeby člověka a jejich klasifikace. 9. - 10. Potřeby člověka v ošetřovatelství, Maslowova hierarchie potřeb, odlišnosti uspokojování potřeb u člověka zdravého, nemocného, handicapovaného, umírajícího, vztah potřeb člověka a ošetřovatelských modelů, vztah potřeb člověka a ošetřovatelských problémů, vztah potřeb člověka a ošetřovatelského procesu. 11. Klasifikační systémy v ošetřoavtelství. 12. Vybrané konceptuální modely a teorie (Gordonová, Hendersonová,....) Cvičení - ošetřovatelské zhodnocení potřeb a intervence 1. Potřeba dýchání a srdeční činnosti. 2. Potřeba udržení tělesné teploty. 3. Potřeba výživy a tekutin. 4. Potřeba vyprazdňování moče a stolice. 5. Potřeba čistoty a hygieny. 6. Potřeba tělesného pohybu. 7. Potřeba spánku a potřeba být bez bolesti. 8. Potřeba jistoty a bezpečí. Potřeby kognitivní. 9. - 10. Potřeba informací - edukace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
Mgr. Jana Křivková (100%),
Mgr. Jaroslava Nováková (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
Mgr. Jana Křivková (100%),
Mgr. Jaroslava Nováková (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Šamánková, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci : aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
Základní:
TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace.. Praha : Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
Základní:
Mastiliaková, Dagmar. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika : v moderní ošetřovatelské praxi. 2014. ISBN 978-80-247-5376-8.
-
Základní:
SIKOROVÁ, L. a R. ZELENÍKOVÁ. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012. ISBN 978-80-746-4210-4.
-
Základní:
TRACHTOVÁ, Eva a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vyd.. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
Doporučená:
MANDINCOVÁ, P. Psychosociální aspekty péče o nemocného. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3811-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
6
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat jednotlivé komponenty ošetřovatelského procesu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat získané informace, tvořit a zpracovávat ošetřovatelské diagnózy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definuje potřeby jedince |
charakterizuje ošetřovatelský proces |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
hodnotí jednotlivé druhy potřeb a navrhuje intervence |
formuluje ošetřovatelské diagnózy |
plánuje ošetřovatelskou péči
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|