|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NVOMK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NVOMK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané ošetřovatelské modely
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
Seminář
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenta s detailní charakteristikou vybraných ošetřovatelských modelů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast při výuce, vypracování a prezentace seminární práce.
|
Obsah
|
- Koncepční modely a teorie ošetřovatelství - terminologie, kategorie koncepčních modelů - Postavení koncepčních modelů ve vědním oboru ošetřovatelství - Hlavní jednotky, kritická analýza základních ošetřovatelských modelů - Charakteristika, struktura, využití koncepčních modelů v praxi - Humanistické koncepční modely - F. NIGHTINGALE:, V. HENDERSON, D. E. OREM, N. ROPER, R. PARSE, J. WATSON - Koncepční modely interpersonálních vztahů I.J. ORLANDO, M. GORDON - Koncepční modely systémové - D. E. JOHNSON, I. KING, C. ROY, B. NEUMAN - Koncepční modely energetických polí - M. E. ROGERS - Koncepční modely transkulturní péče - M. LEININGER, J. N GIGER a R. DAVIDHIZAR - Koncepční modely zaměřené na péči o matku a dítě - E. WIEDENBACH, R. T. MERCER, K. E. BERNARD
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha: Grada Publisching, 2011, ISBN 978-80-247-3223-7.
-
Základní:
PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publisching, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
-
Základní:
BUTTS, J. B., RICH, K. L. Philosophies and Theories for Advanced Nursing Practice. Jones & Bartlett Learning, 2010. 665 s. ISBN 76379865.
-
Základní:
PAVLÍKOVÁ, S. S. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha: Grada Publisching, 2006. ISBN 80-247-1211-3.
-
Základní:
SEDLÁKOVÁ, G. KALÁTOVÁ, D. Vybrané ošetřovatelské modely a týrané dítě, , Praha: Triton, 2010, ISBN 978-80-7387-412-4.
-
Doporučená:
ŽIAKOVÁ , K. a kol. Ošetrovatelské konceptuálne modely. Martin: Osveta, 2007.
-
Doporučená:
FARKAŠOVÁ, D. Ošetřovatelství - teorie. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-2227-8.
-
Doporučená:
ARCHALOUSOVÁ, A. Přehled vybraných ošetřovatelských modelů. Hradec Králové: Nucleus, 2003. ISBN 80-86225-33-X..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
15
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní pojmy a informace týkající se teroie ošetřovatelství |
popsat rolový konflikt sestry při aplikaci vybraných ošetřovatelských modelů v klinické péči |
charakterizovat a analyzovat základní ošetřovatelské modely: dle Nightingale, Roperové, Oremové, Orlandové, Royové, Hendersonové, Gordonové, Kingové |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat vhodný ošetřovatelský model pro vybraného pacienta |
zvolit vhodný základní ošetřovatelský model pro vybranou situaci |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
předpokládá se základní znalost proboematiky ošetřovatelských modelů v ošetřovatelské praxi na úrovni znalostí Bc. studia. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pochopí a popíše role sestry při využití jednotlivých koncepčních modelů v ošetřovatelském procesu |
popíše význam ošetřovatelských modelů v současném ošetřovatelství |
orientuje se v jednotlivých kategoriích ošetřovatelských modelů |
vysvětlí chraakteristiku, strukturu a využitíá koncepčních modelů v ošetovatelské praxi |
specifikuje postavení koncepčních modelů ve vědním oboru ošetřovatelství |
sestaví plán ošetřovatelské péče podle vhodného ošetřovatelského modelu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikuje vhodné modely na specifické situace a pacienty |
provádí kritickou analýzu základních ošetřovatelských modelů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|