|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NPPRK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NPPRK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogická praxe pro zdravotníky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Pedagogická praxe
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
40
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenta se s pedagogickou organizací, harmonogramem činností instituce a seznámit se s její pedagogickou dokumentací. Student/ka si teoretické znalosti z didaktiky procvičí v reálných podmínkách pedagogického procesu v teoretických hodinách, odborných učebnách i klinických pracovištích. Na základě rozboru odučené vyučovací hodiny provede sebereflexi k odhalení možností zkvalitnění didaktické činnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní přístup 100% docházka Sebereflexe a evaluační pohovor po skončení praxe. Prezentace vzorové přípravy na výuku - pohovor
|
Obsah
|
- Náslechy v teoretických hodinách. - Náslechy při výuce v odborných učebnách. - Náslechy při praktické výuce. - Příprava plánů na vyučovací jednotku - teoretická hodina, v odborné učebně, na klinickém pracovišti. - Hodnocení plánů výuky. - Vlastní pedagogická činnost. - Zařazení interaktivních vyučovacích metod. - Rozbor výuky. - Reflexe a analýza náslechových hodin a vlastní výuky studenta.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika pro studium a praxi. 1. vyd. Praha: Grada. 2014. 240 s. ISBN 978-80-247-4590-9..
-
Základní:
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. vyd. Praha: Grada. 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7..
-
Základní:
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada. 2011. 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0..
-
Doporučená:
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1.vyd. Praha: Grada. 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4..
-
Doporučená:
SLAVÍK, Milan a kol. Vysokoškolská pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada. 2012. 256 s. ISBN 978-80-247-4054-6..
-
Doporučená:
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice. 1. vyd. Praha: Grada. 2012. 160 s. ISBN 978-80-247-4100-0..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
15
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
40
|
Celkem
|
55
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
absolvování výuky Didaktika ošetřovatelských předmětů 1,2 |
charakterizuje strukturu pedagogických a psychologických vědních disciplín, objasní význam pojmů "výchova" a "vzdělávání
|
s využitím pedagogické diagnostiky zjistí počáteční znalosti, dovednosti a postoje studenta
|
stanoví studijní cíle studenta, podporujeho a vede k jejich realizaci |
charakterizuje motivační činitele při výuce a povzbuzující hodnotící činitele a kritéria hodnocení |
popíše jednotlivé změny na společenské úrovni, které ovlivňují proces výchovy a vzdělávání |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytváří konkrétní plány výuky a stanovuje hodnotící metody pedagogického procesu |
dle rámcového zadání koordinuje činnost týmu |
srozumitelně a přesvědčivě sděluje odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení |
srozumitelně shrnuje názory ostatních členů týmu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Studenti :
jsou schopni samostatně a odpovědně se rozhodovat v částečně známých souvislostech na základě rámcového zadání
jsou schopni dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinovat činnost týmu a nést odpovědnost za jeho výsledky
jsou schopni do řešení problémů zahrnout úvahu o jejich etickém rozměru |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí zásady pedagogické diagnostiky, využíití stanoveného výukového cíle a popíše pro danou situaci nejvhodnější metodu hodnocení studenta |
Vysvětlí aplikace teoretických poznatků a praktických dovedností z didaktiky v teoretické výuce ošetřovatelských předmětů a klinické praxe |
Objasní význam aktivizačních metod ve vyučování |
charakterizuje vývoj vzdělávací role sestry v ošetřovatelské praxi |
Charakterizuje jednotlivé aktivizační metody využitelné ve výuce ošetřovatelských předmětů. |
vysvětlí roli učitele, školní sestry, mentorky v praktické výuce |
popíše nácvik vedení skupiny a zapojení nových vyučovacích metod do výuky. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využívá procesu vytváření konkrétních plánů výuky během výuky |
vede studenta ke kritickému myšlení, kreativitě a seberaflexi |
vede praktickou výuku studentů ošetřovatelství a demonstruje ošetřovatelské intervence |
zjišťuje počáteční znalosti, dovednosti a postoje studenta a na jejich základě aplikuje výukový proces |
používá komunikační dovednosti efektivně řešící problémové situace |
provádí závěrečné hodnocení studenta |
vede pedagogickou dokumentaci |
stanoví studijní cíle studenta, podporuje jej a vede ho k jejich realizaci |
navazuje kontakt se studentem a motivuje ho k efektivní spolupráci |
využívá motivační dovednosti při pedagogickém procesu |
na základě předem stanovených kritérií hodnotí studenta |
používá motivující a povzbuzující hodnotící techniky |
využívá teoretické znalosti k opodstatnění praktických dovedností |
zajišťuje klidné a bezpečné prostředí pro výuku |
vede studenta k odpovědnému přístupu k profesi |
vytváří a podporuje partnerskývztah se studenty i s týmem při ošetřovatelské praxi |
efektivně spolupracuje se vzdělávací institucí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Studenti:
Jsou schopni samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.
Jsou schopni srozumitelně shrnout názory ostatních členů týmu.
Jsou schopni srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení.
Aplikují teoretické a praktické dovednosti v roli učitele, školní sestry, mentorky v praktické výuce
Prokáží schopnost plánování teoretické a praktické výuky ošetřovatelských předmětů.
Uplatňují hodnotící metody v teoretické i praktické výuce ošetřovatelských předmětů
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Klinická praxe pod dohledem, |
Studijní praxe, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Studijní praxe, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Studijní praxe, |
Klinická praxe pod dohledem, |
|
|
|
|