|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NPOR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NPOR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Péče PA o rodičku při nepravidel. porodu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Péče porodní asistentky o rodičku při nepravidelném porodu
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KOS/OPP6
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako odborný teoreticko-praktický. Předmět absolventům poskytuje komplexní poznatky z péče o ženu při nepravidelně probíhajícím porodu. Dále jsou rozebírány nároky na roli porodní asistentky při nepravidelně probíhajícím porodu, důležitost supervize a praktikování praxe založené na důkazech. Předmět je součástí profilujících předmětů porodní asistence.
|
Požadavky na studenta
|
80% docházka Cvičení: splněný test 80%. Přednáška: ústní zkouška.
|
Obsah
|
Poruchy děložní činnosti (hypoaktivita, hyperaktivita, překotný porod, protrahovaný porod), medikamentózní porod. Hypoxie plodu za porodu, 1. Vyšetřovací metody. Předčasný porod, předčasný odtok vody plodové, tokolýza. Porod po termínu, přenášení. Indukce porodu. Poruchy naléhání a vstupování hlavičky, poruchy mechanismu II. doby porodní. Deflexní polohy. Poloha šikmá a příčná. Ruptura dělohy. Naléhání a výhřez malých částí. Porod koncem pánevním. Komplikace při porodu konce pánevního. Porod vícečetného těhotenství. Nepravidelnosti III. doby porodní, operace ve III. době porodní. Nepravidelnosti IV. doby porodní, hypotonie, atonie. Problematika DIC. Vedení porodu u žen s přidruženými nemocemi. Císařský řez. Klešťový porod.
Cvičení: Cvičení navazují na okruhy přednášek zpracovávání kazuistik formou problémové výuky práce s porodnickými modely práce s informačními zdroji (literatura, odborné časopisy, internet)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Marshall, Jayne E.; Raynor, Maureen D. Myles textbook for midwives. Sixteenth edition. 2014. ISBN 978-0-7020-5145-6.
-
Základní:
Procházka, Martin; Pilka, Radovan,; Bubeníková, Štěpánka; Curtisová, Václava; Doseděl, Martin; Frančáková, Jana; Hudec, Adam,; Janků, Petr,; Janoušková, Kateřina; Kantor, Lumír,; Klát, Jaroslav; Korečko, Vladimír; Ľubušký, Marek,; Malý, Josef; Pastorková, Radmila; Šimetka, Ondřej,; Šuláková, Soňa,; Vavřinková, Blanka,; Velebil, Petr,; Vlk, Radovan. Porodnictví pro studenty všeobecného lékařství a porodní asistence. 2016. ISBN 978-80-906280-0-7.
-
Doporučená:
Šálková Jana a kol. Intenzivní péče v porodní asistenci. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-0844-2.
-
Doporučená:
Čepický, Pavel. Kapitoly z diferenciální diagnostiky v gynekologii a porodnictví. 2018. ISBN 978-80-247-5604-2.
-
Doporučená:
Binder, Tomáš. Nemoci v těhotenství : a řešení vybraných závažných peripartálních stavů. 2020. ISBN 978-80-271-2009-3.
-
Doporučená:
Procházka, Martin a kol. Porodní asistence: Učebnice pro vzdělávání i každodenní praxi.. Praha: Maxdorf, 2020. ISBN 978-80-7345-618-4.
-
Doporučená:
Turková, M., Malínská, Z., Pilka, R. a kol. Přehledný ultrazvukový atlas v gynekologii a porodnictví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2022. ISBN 978-80-244-6045-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat známky blížícího se porodu |
popsat proces příjmu rodičky na porodní sál |
vysvětlit možné polohy ženy při porodu a jejich výhody |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
hodnotit kardiotokografické vyšetření |
demonstrovat zevní a vnitřní porodnické vyšetření na modelu |
předvést vedení druhé, třetí doby porodní na modelu |
předvést ošetření porodního poranění na modelu |
vypsat dokumentaci fiktivní rodičky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definuje pojem nepravidelný porod
|
popíše zásady péče o rodící ženu při nepravidelném porodu
|
vyjmenuje příčiny, příznaky a léčbu u nepravidelného porodu |
vysvětlí a popíše adekvátní postup ošetřovatelské péče v konkrétních urgentních situacích při porodu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišuje priority při řešení péče o ženu s nepravidelným porodem
|
vypracovává plán péče o ženu při nepravidelném porodu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|