|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NHPPK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NHPPK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hygiena práce a pracovního prostředí
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem výuky je seznámit studenty se základními právními předpisy ve vztahu k Hygieně práce a pracovního prostředí, ale i souvisejícími obory - Pracovní lékařství, Nemoci z povolání. Seznámit studenty s problematikou pracovnělékařské péče (dříve závodní preventivní péče) a nemocemi z povolání. Seznámit studenty s úkoly pracovníků z úseku ochrany veřejného zdraví na pracovišti (dále OVZ) v oblasti pracovního lékařství a pracovnělékařské péče.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka dle stanovených požadavků
Vypracování seminární práce k dané problematice, vypracování zápočtového testu z probírané látky.
|
Obsah
|
Hygiena práce a Pracovní lékařství - charakteristika oborů, platná legislativa. Preventivní dozor, faktory pracovního prostředí. Ochranné pracovní prostředky. Pracovnělékařská péče. Fyziologie práce. Ergonomie. Mentální hygiena. Nemoci z povolání, onemocnění zhoršovaná prací. Chemické látky na pracovišti - PEL, NPK. Látky karcinogenní. Mikroklimatické faktory a osvětlení na pracovišti Fyzikální faktory na pracovišti - záření (ionizující, neionizující), hluk. Fyzikální faktory na pracovišti - vibrace, dlouhodobá jednostranná zátěž. Fibrogenní a nefibrogenní prach. Dráždivé a alergizující látky na pracovišti. Biologické faktory na pracovišti. Práce ve zdravotnictví, zemědělství. Práce mladistvých, těhotných. Péče o pracovníky ve vybraných odvětvích ekonomické činnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
JANÁKOVÁ, Anna. Bezpečnost a ochrana zdraví osob při specifickém pracovním zapojení. Praha: Dashöfer. 2015. 87 s. ISBN 978-80-87963-14-2..
-
Základní:
ŠENK, Zdeněk. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci : prakticky a přehledně podle normy ČSN OHSAS 18001:2008. 1. Vyd. Olomouc: ANAG. 2012. 279 s. ISBN 978-80-7263-551-1..
-
Základní:
ŠENK, Zdeněk. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci : prakticky a přehledně podle normy OHSAS. 2., aktualiz. vyd. Olomouc: ANAG. 2012. 311 s. ISBN 978-80-7263-737-9..
-
Základní:
PELCOVÁ, Daniela a kol. Nemoci z povolání a intoxikace. Karolinum Press. 2014. 318 s. ISBN 8024625970, 9788024625973..
-
Doporučená:
NEUGEBAUER, Tomáš. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci v kostce, neboli o čem je současná BOZP. 1. vyd. Wolters Kluwer. 2011. 260 s. ISBN 978-80-7357-556-4..
-
Doporučená:
MÁLEK, Bohuslav. Hygiena práce. 2. Aktualiz. Vyd. Praha: Sobotáles. 2015. 279 s. ISBN 978-80-86817-46-0..
-
Doporučená:
www.iarc.fr.
-
Doporučená:
www.pracovnilekarstvi.eu.
-
Doporučená:
www.szu.cz.
-
Doporučená:
www.who.int.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
12
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Celkem
|
57
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
specifikovat a vysvětlit základní terminologii v oblastech biologie, chemie a fyziky, anatomie a klinických předmětů bakalářské úrovně oboru ošetřovatelství |
charakterizovat rizikové faktory a riziková pracoviště, nejčastější profesionální poškození a prevence poškození zdraví zdravotnických pracovníků |
charakterizovat konkrétní pracovně lékařské problémy ve zdravotnických zařízeních |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
správně využívat prostředky bariérové ochrany během klinické praxe |
detekovat potencionální i aktuální hygienická rizika na pracovišti |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje vliv pracovního prostředí na zdravotní stav jednotlivců i profesních skupin osob |
analyzuje informace o vytváření a ochraně zdravých pracovních podmínek se záměrem předcházet onemocnění vznikajících vlivem práce |
specifikuje právní předpisy oboru |
popíše a zhodnotí pracoviště z pohledu hygieny práce |
popíše správné prostorové uspořádání konkrétního pracoviště |
vyjmenuje rizikové faktory související s konkrétním pracovištěm |
používásprávnou odbornou oborovou terminologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikuje kontrolování rizik a kompetencí osob, které provádějí posuzování těchto rizik |
sestaví plán konkrétních preventivních opatření snižující nebo odstraňující rizikovost na stanoveném pracovišti. |
poskytne první pomoci při intoxikaci léky a průmyslovými prostředky a zvolí správnou léčbu antidoty |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Řešení problémů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
|
|
|
|