|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NEU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NEU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Neurologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je poskytnout studentům odborné informace o klinickém obraze pacientů s neurologickými chorobami a o poskytování ošetřovatelské péče s důrazem na přednemocniční péči.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast na přednáškách a cvičeních
zápočtový test
ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. Obecná neurologie - úvodní opakování anatomie, fyziologie nervového systému.
2. Neurologická propedeutika.
3. Pomocná vyšetření - elektrofyziologické laboratorní metody, lumbální punkce, radiodiagnostické metody.
4. Cévní mozková příhoda (CMP) - TIA, hemorhagie, ischémie. Subarachnoidální krvácení (SAK) , cévní
malformace. Postižení jednotlivých hlavových nervů.
5. Křečové stavy - epilepsie, status epilepticus, neepileptické záchvaty. Poranění mozku (komoce, kontuze).
Diferenciální diagnostika poruch vědomí.
6. Autoimunitní postižení nervového systému - syndrom Guillan Barre. Roztroušená skleróza. Patofyziologie,
etiologie, symptomatologie, diagnostika a terapie u jednotlivých onemocnění.
7. Zánětlivá onemocnění CNS, tromboflebitida žilních splavů, aseptická meningitida, absces mozku, purulentní
meningitida, Lymeská borelióza, klíšťová encefalitida, pásový opar, prionové infekce, HIV.
8. Bolesti hlavy - migréna, tenzní cefalea, neuralgie trigeminu.
9. Vertebrogenní poruchy - degenerativní změny, krční ústřel, cervikokraniální syndrom, cervikobrachiální syndrom,
lumbágo, lumboischiadický syndrom, syndrom cauda aequina.
10. Intrakraniální nádory. Degenerativní choroby - Parkinsonova nemoc, demence (Alzheimerova nemoc),
Amyotrofická laterální skleróza. Poruchy periferních nervů - n.ischiadicus, n. peroneus, n. tibialis, n. femoralis.
Svalová onemocnění, myastenia gravis.
Cvičení
1. - 3. Úvod do ošetřovatelství v neurologii - neurologická propedeutika, specifika ošetřovatelského procesu v
neurologii - posuzování, diagnostika. Elektrodiagnostické metody. Možnosti v přednemocniční péči.
4. - 5. Ošetřovatelská péče o pacienta s CMP. Kritéria kvality péče o pacienta s CMP - role záchranáře. Zaměření na
čas.
6. - 7. Ošetřovatelská péče o pacienta s epilepsií, křečovými stavy. Návštěva videomonitorace.
8. Ošetřovatelská péče o pacienta se zánětlivým onemocněním CNS. Kazuistika.
9. - 10. Ošetřovatelská péče o pacienta s bolestí, nejčastější neurologická onemocnění provázená bolestí. Kazuistiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Slezáková, Zuzana. Ošetřovatelství v neurologii. 2014. ISBN 978-80-247-4868-9.
-
Základní:
Ambler, Zdeněk. Základy neurologie : [učebnice pro lékařské fakulty]. 7. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-707-3.
-
Doporučená:
KALITA, Z. Akutní cévní mozkové příhody: Příručka pro osoby ohrožené CMP, jejich rodinné příslušníky a známé. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2093-0.
-
Doporučená:
AMBLER, Zdeněk a kol. Klinická neurologie: část speciální I, II.. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-389-9.
-
Doporučená:
Fuller, Geraint. Neurologické vyšetření snadno a rychle. 1. české vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1914-6.
-
Doporučená:
Seidl, Zdeněk. Neurologie pro studium i praxi. 2015. ISBN 978-80-247-5247-1.
-
Doporučená:
Pfeiffer, Jan. Neurologie v rehabilitaci : pro studium a praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1135-5.
-
Doporučená:
MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelské diagnózy v doménách. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1399-3.
-
Doporučená:
KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 1. vyd. Praha: Grada. 2007. 368 s. ISBN 978-80-247-1830-9..
-
Doporučená:
Trachtová, Eva; Trejtnarová, Gabriela,; Mastiliaková, Dagmar. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
ŠKOLOUDÍK, D., BAR, M. Speciální neurologie pro studenty bakalářských oborů. Ostrava: Lékařská fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2011. ISBN 978-807-3689-612.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje patofyziologii, klinický obraz, diferenciální diagnostiku a léčebné postupy u akutních stavů s potencionálním postižením nervového systému |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
hodnotí akutní stav s ohledem na možné postižení nervového systému, aplikuje přednemocniční neodkladnou
péči v potřebném rozsahu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|