|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NAEPK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NAEPK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Aktuální etické problémy v ošetřovatelst
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
Seminář
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními etickými dilematy týkající se ošetřovatelské praxe, diskutovat nad nimi a umožnit názorovou konfrontaci. Studenti budou schopni detekovat situace, které z etického pohledu ovlivňují výkon jejich profese a dokáží formulovat, analyzovat, vhodně argumentovat a obhájit morální normy vztahující se k těmto dilematickým situacím.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní zapojení studentů do diskuzí. Vypracování seminární práce: úvaha na téma Etická problematika současného ošetřovatelství. 90% docházka.
|
Obsah
|
Osnova přednášek: Aktuální etické problémy oborů interních, problematika morální tísně. Aktuální etické problémy oborů chirurgických, problematika morální tísně. Aktuální problematika reprodukční medicíny, surrogátní mateřství, domácí porody, prenatální diagnostika. Aktuální etické problémy začátku života, pediatrického ošetřovatelství. Etické aspekty v geriatrickém ošetřovatelství. Hospicová péče. Euthanazie, dysthanazie, paliativní léčba, futilní léčba. Etické aspekty léčby HIV nemocných. Utrpení a soucit ošetřovatelské praxi. Ekonomické aspekty etiky v ošetřovatelství. Osnova seminářů: Diskuze nad jednotlivými tématy. Exkurze do hospicového zařízení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
MUDr. Lada Pavlíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Jana Horová, Ph.D. (100%),
MUDr. Lada Pavlíková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Jana Horová, Ph.D. (100%),
MUDr. Lada Pavlíková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
PTÁČEK, Radek, BARTŮNĚK, Petr a kol. Etické problémy medicíny na prahu 21. století. 1. vyd. Praha: Grada. 2015. 520 s. ISBN 978-80-247-5471-0..
-
Základní:
HEŘMANOVÁ, Jana a kol. Etika v ošetřovatelské praxi, 1. vyd., Praha: Grada. 2012. 200 s. ISBN 978-80-247-3469-9.
-
Základní:
KUTNOHORSKÁ, Jana. Etika v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada. 2007. 164 s. ISBN 978-80- 247- 2069- 2..
-
Základní:
KUŘE, Josef a kol. Kapitoly z lékařské etiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 2012. 114 s. ISBN-13: 978-80-210-5951-1..
-
Základní:
PTÁČEK, Radek, BARTŮNĚK, Petr, MACH, Jan a kol. Lege artis v medicíně. 1. vyd., Praha: Grada. 2013. ISBN 978-80-247-5126 - 9..
-
Základní:
MUNZAROVÁ, Marta. Proč Ne euthanazii aneb Být či nebýt. 1.vyd. Praha: Karmelitánské nakladatelství. 2008. 87 s. ISBN 978-80-7195-304-3..
-
Doporučená:
MUNZAROVÁ, Marta. Zdravotnická etika od A do Z. 1. vyd. Praha: Grada. 2005. 153 s. ISBN 80-247-1024-2..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
45
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Celkem
|
55
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní znalosti komunikačních dovedností a medicínského pojmosloví |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka: - charakterizuje využití etických principů v ošetřovatelské praxi - popíše aktuální problémy současného zdravotnictví a ošetřovatelské praxe a uvede jejich klady a zápory - vysvětlí problematiku možných etických problémů ošetřovatelské praxe ve vybraných medicínských oborech - argumentuje, je schopen/a oponovat a navrhnout řešení na vybraný etický problém či dilema - diskutuje nad problematickými situacemi z praxe a obhajuje svůj názor |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|