|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / MZP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
MZP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Mindfulness ve zdravotnické praxi
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
10
[HOD/TYD]
Seminář
10
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
11 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Zdravotníci se běžně setkávají v rámci výkonu profese se zátěžovými situacemi, a tak by měli již v průběhu studia získat dovednosti, umožňující jim pečovat o sebe a své duševní i tělesné zdraví. Praxe mindfulness pomáhá uvolňovat stres a napětí a podporuje duševní zdraví a pohodu, produktivitu, kreativitu jak v pracovním, tak i v osobním životě. Předmět je zaměřený na praktický rozvoj mindfulness (všímavosti). Cílem je poskytnout studentům nezbytný základ pro lepší zvládání psychicky náročných situací, efektivní sebeřízení i budování kvalitních mezilidských vztahů. Naučené techniky meditace a mindfulness mohou studenti po absolvování předmětu samostatně používat a těžit ze stále větších přínosů, které rostou s opakováním praxe.
|
Požadavky na studenta
|
docházka - 80%
průběžné hodnocení praktických dovedností
vedení reflektivního deníku
zpracování a prezentace příspěvku na zadané téma v rámci kolokvia
|
Obsah
|
Semináře
1. - 2. Úvod do mindfulness a meditace (vymezení, přínosy obou technik v podpoře zdraví a uvolnění stresu a napětí, účinky meditace a mechanismus účinku všímavosti, poznatky EBM, pohled kognitivní neurovědy a vědecké výzkumy mindfulness); tři druhy meditace - koncentrace, laskavost a otevřená pozornost.
3. Techniky zaměřené na dech (mindful breathing) a přítomnou mysl či bdělost.
4. Mindfulness, tělo a zvládání stresu (sebeuvědomění a vnímání vlastních pocitů) - představení a nácvik techniky body-scan.
5. Mindfulness a vděčnost - představení a nácvik technik vděčnosti.
6. Sebelaskavost - představení a nácvik techniky rozvoje přátelství k sobě.
7. Laskavost k druhým - představení a nácvik techniky rozvoje přátelství k druhým.
8. Mindfulness a zvládání strachu - představení a nácvik praxe zvládání strachu.
9. - 10. Prezentace příspěvku na zadané téma v rámci kolokvia.
Cvičení
1. - 2. Všímavost v běžném životě - vytváření návyků spojených se všímavostí; Podpora vytváření návyku pravidelné meditace a zvyšování motivace k samostatné meditační praxi.
3. Nácvik meditace, praxe vybraných technik mindfulness.
4. Nácvik meditace, praxe vybraných technik mindfulness.
5. Nácvik meditace, praxe vybraných technik mindfulness.
6. Nácvik meditace, praxe vybraných technik mindfulness.
7. Nácvik meditace, praxe vybraných technik mindfulness.
8. Nácvik meditace, praxe vybraných technik mindfulness.
9. - 10. Rozbor reflektivního deníku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lomas, T, Medina, JC, Ivtzan, I, Rupprecht, S, Eiroa-Orosa, F. A Systematic Review of the Impact of Mindfulness on the Well-Being of Healthcare Professionals. J Clin Psychol. 2018; 74: 319? 355.. 2018.
-
Základní:
How Effective are Mindfulness-Based Interventions for Reducing Stress Among Healthcare Professionals? A Systematic Review and Meta-Analysis, Stress Health, 33: 3? 13.
(Burton, A., Burgess, C., Dean, S., Koutsopoulou, G. Z., and Hugh-Jones, S.)
-
Základní:
Honzák, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření.. Praha: Vyšehrad, 2018. ISBN 978-80-7601-004-8.
-
Základní:
Burch, V., Penman, D. Meditace pro zdraví. Praktický průvodce pro zvládání bolesti, nemocí a stresu pomocí všímavosti.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5619-6.
-
Základní:
Roflíková, M., Vančurová, M. Mindfulness pro každého.. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-1241-8.
-
Základní:
The Effects of Mindfulness Meditation on Stress and Burnout in Nurses. Journal of Holistic Nursing. 2021;39(4):356-368.
(Green AA, Kinchen EV.)
-
Základní:
Williams, M., Penman, D. Všímavost. Jak najít klid v uspěchaném světě.. Olomouc: ANAG s.r.o., 2014. ISBN 978-80-7263-906-9.
-
Základní:
Jeřábek, J. Všímavost pro snížení stresu, lepší vztahy a vnitřní klid.. Praha: Argo, 2021. ISBN 978-80-2573-421-6.
-
Doporučená:
Goleman, D. Emoční inteligence.. Praha: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6.
-
Doporučená:
Brewer, S. Chvilka na relaxaci. Cvičení a rady pro zdravé tělo i duši.. Via, 2021. ISBN 978-80-7585-519-0.
-
Doporučená:
Collard, P. Knížka o mindfulness.. Beta, 2018. ISBN 978-80-7306-992-6.
-
Doporučená:
Feldman, Ch. Meditace pro začátečníky.. Praha: Pragma, 2019. ISBN 978-80-7617-877-9.
-
Doporučená:
Rabten, G. Meditace pro život.. Nadace Rabten, 2019. ISBN 9782889250639.
-
Doporučená:
Špatenka, P. Meditace, všímavost a vhled. (Pro váš mindfulness život).. Pavel Špatenka, 2019. ISBN 978-80-9057-709-1.
-
Doporučená:
Henssey, G. Mindfulness pro každý den: Malými kroky k velkým změnám.. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1460-1.
-
Doporučená:
Rosenberg Marshall, B. Nenásilná komunikace - Řeč života. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-2621-079-5.
-
Doporučená:
Sluyter, D. Přirozená meditace. Snadno a intuitivně.. Praha: Pragma, 2017. ISBN 978-80-7549-150-3.
-
Doporučená:
Nhat Hanh, T. Umění sdílet.. Praha: Beta, 2015. ISBN 978-80-7306-615-4.
-
Doporučená:
Horáček, J., Drtinová, D. Vědomí a realita: O mozku, duševní nemoci a společnosti.. Praha: Vyšehrad, 2021. ISBN 978-80-7601-414-5.
-
Doporučená:
Penmam, D., Wiliams, M. Všímavost. Jak najít klid v uspěchané době.. Praha: Anag, 2014. ISBN 978-80-7263-906-9.
-
Doporučená:
Kabat-Zinn, J. Život samá pohroma.. Brno: Jan Melvil Publishing, 2016. ISBN 978-80-7555-012-5.
-
Doporučená:
Davenport, B., Scott, S. J. 70 cvičení pro zklidnění těla a mysli na pouhých 10 minut.. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0113-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
14
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
44
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
žádné předpoklady nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
žádné předpoklady nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definuje základní pojmy a vysvětlí teoretické koncepty vztahující se k problematice mindfulness a meditace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikuje stresové faktory v pracovní a osobní oblasti a rozvíjí způsoby, jak se s nimi vypořádat pomocí osvojení si základních postupů rozvoje mindfulness |
lépe psychicky zvládá náročné profesní situace (a případná selhání) |
lépe zvládá negativní emoce spojené se zátěží a kultivuje emoční sebeuvědomění |
zvyšuje svou odolnost, pohodu a vyrovnanost |
reguluje vlastní pozornost, kultivuje metauvědomění a dovednost sebeovládání, kognitivní kontroly a sebeřízení |
praktikuje vědomé a zklidňující soustředění |
odolává nutkání, odfiltrovává nepodstatné, ruminativní myšlení a zůstává soustředěný na cíl |
zlepšuje pozornost během vykonávání úkolů i interakce s ostatními |
rozvíjí soucit, empatii a schopnost naslouchat, praktikuje pozitivní přístup k sobě i druhým |
kultivuje raport ve vztazích |
kultivuje interpersonální vztahy (vztahy s klienty či jejich rodinnými příslušníky, ale také vztahy mezi spolupracovníky/kolegy v multidisciplinárním týmu) |
pečuje o sebe a své duševní i tělesné zdraví |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kolokvium, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kolokvium, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
|
|
|
|