|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / MULOS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
MULOS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Multikulturní ošetřovatelství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KOS/MTKO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenta se základními charakteristikami (kulturními, náboženskými, sociálními, vzdělanostními) vybraných etnických skupin obyvatelstva a následně ho naučit uplatňovat získané teoretické multikulturní znalosti v praxi při uspokojování potřeb klienta.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita studentů, seminární práce. K zápočtu docházka na 90 %. Zápočtový test: splnění 75 %.
|
Obsah
|
Osnova předmětu: Historický vývoj transkulturního ošetřovatelství Multikulturní a transkulturní ošetřovatelství Kulturně specifické ošetřovatelské modely Leiningerové a Gigerové a Davidhizarové a jejich uplatnění v praxi Kulturní šok při ošetřování cizinců a menšin Cizinci v České republice a otázky integrace a zdravotní péče Zákony a vyhlášky o poskytovaní zdravotní péče u cizinců v ČR Etnické, náboženské komunity v ČR: historický vývoj komunity ve světě, v ČR, životní filozofie komunity, charakteristické znaky, duchovný vývoj, posuzování zdraví v komunitě Edukační činnost sestry s ohledem na etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost klienta
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Jana Horová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Jana Horová, Ph.D. (100%),
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Jana Horová, Ph.D. (100%),
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Ivanová, Kateřina; Špirudová, Lenka,; Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1212-1.
-
Základní:
Špirudová, L., Tomanová, D., Kudlová, P., Halmo, R. Multikulturní ošetřovatelství II.
-
Doporučená:
Nováková, I. Kapitoly z multikulturního ošetřovatelství.
-
Doporučená:
Pavlíková, S. Modely ošetřovatelské péče v kostce.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
8
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
16
|
Celkem
|
32
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Student má znalosti teorie ošetřovatelství, ošetřovatelské péče, komunikace a etiky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student dokáže poskytovat ošetřovatelskou péči formou ošetřovatelského procesu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
bude mít znalosti ze života etnických, kulturních a náboženských skupin, vědomosti o životní filosofii a životních prioritách menšin
|
bude umět vymezit důležitost multikulturních znalostí při uspokojování potřeb a zajišťování péče u klienta |
bude aplikovat znalosti o prevenci kulturního šoku při ošetřování cizinců a jednotlivých etnických skupin |
definovat specifické ošetřovatelské modely, které umí použít do praxe
|
realizovat vhodnou formu edukace klienta s ohledem na jeho etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
bude umět komunikovat s příslušníky etnických, náboženských a kulturních skupin |
realizovat ošetřovatelskou péči u pacientů na základě znalostí multikulturního ošetřovatelství |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|