|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / KMK1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
KMK1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Komunikace 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
Cvičení
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
43 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit a naučit studenty využívat efektivní metody sociální interakce a komunikace pro zajišťování ošetřovatelského procesu u pacientů s přihlédnutím ke specifickým potřebám pacientů a jejich rodinných příslušníků. Zahrnuje informace o obecných základech komunikace i způsobech komunikace s pacientem v jednotlivých fázích onemocnění. Studenti se seznámí s adekvátními reakcemi na problémové situace související s péčí o pacienty. Cvičení zahrnují problematiku sociální interakce a komunikace v práci všeobecné sestry.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka na výuku 80 %. Referát. Test na 80 %.
|
Obsah
|
Obsah přednášek: Pojem komunikace, struktura, význam komunikace ve zdravotnictví. Druhy komunikace, formy neverbální komunikace, poruchy komunikace, význam neverbální komunikace při jednání s nemocným, komunikační bariéry. Obecná pravidla v jednání s lidmi, chyby sociální percepce. Verbální komunikace, rétorika, kultura řeči. Evalvace, devalvace, empatie, altruismus. Pozorování a rozhovor, typy, fáze, předpoklady úspěšného rozhovoru, chyby v realizaci rozhovoru, naslouchání - pasivní, aktivní (metody). Asertivita asertivní práva, techniky, metody. Náročná životní situace, komunikace s lidmi v náročné životní situaci, neadaptivní chování. Komunikace s problémovým pacientem. Komunikace s handicapovaným člověkem. Problematika burn-out / syndrom vyhoření /, relaxační techniky.
Obsah cvičení: Sebepoznávání, sebeakceptace, sebeprezentace Sociální percepce Sociálně psychologický výcvik Neverbální komunikace Rozhovor, technika kladení otázek, zrcadlení, sumarizace, mlčení Rétorika, výstup, prezentace Rozvoj empatie Nácvik asertivního chování Nácvik efektivní komunikace při v různých tréninkových situacích nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací Řešení modelových situací Komunikace s klientem různého věku, zdrav.stavu Komunikace s příbuznými Multikulturní komunikace Komunikace s lékařem. Krizová intervence.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ANDRŠOVÁ, Alena. ANDRŠOVÁ, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. s. 128. ISBN 978-80-247-4119-2..
-
Základní:
POTTS, Conrad, POTTS, Suzanne. Asertivita - umění být silný v každé situaci. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5197-9.
-
Základní:
PLAMÍNEK, Jiří. Komunikace a prezentace. Praha: Grada, 2012. 200s. ISBN 978-80-247-4484-1..
-
Základní:
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
-
Základní:
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi.. Praha: Grada., 2016.
-
Základní:
Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
-
Základní:
Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1990-0.
-
Základní:
BORG, James. Řeč těla. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4474-2.
-
Doporučená:
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1262-8.
-
Doporučená:
Janoušek, Jaromír. Psychologické základy verbální komunikace : projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-4295-3.
-
Doporučená:
Janoušek, Jaromír. Verbální komunikace a lidská psychika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Popisuje proces sociální komuniakce. |
Popsat proces sociální komuniakce. |
Definovat jednottivé složky sociální komunikace. |
Definuje jednottivé složky sociální komunikace |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozeznává adekvátní a neadekvátní formy komunikace. |
Rozeznává adekvátní a neadekvátní formy komunikace. |
Navrhuje pravidla efektivní sociální komunikace. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat verbální a neverbální komunikační vzorce
|
definovat chyby sociální percepce |
definovat chyby sociální percepce
|
vysvětlit poruchy výslovnosti, znělosti a plynulosti řeči
|
vysvětlit poruchy komunikace na bázi metakomunikace |
vysvětlit poruchy komunikace na bázi metakomunikace
|
hodnotit význam komunikace v práci všeobecné sestry z pohledu evalvace/devalvace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat zásady efektivní komunikace |
aplikovat zásady efektivní komunikace
|
realizovat sebereflexi
|
projevovat empatii |
projevovat empatii
|
vést a řídit komunikační cvičení ve skupině |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Diskuse, |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|