|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / KIO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
KIO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Krizová intervence v ošetřovatelství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
41 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Postupy a zaměření krizové intervence jsou koncipovány pro využití všeobecné sestry v ošetřovatelském procesu. Předmět si klade za cíl ovlivnit osobnostní profil a profesní přístup všeobecné sestry při saturování psychických potřeb klienta.
|
Požadavky na studenta
|
Analýza konkrétní kazuistiky z praxe a uvedení komplexních možností psychologické pomoci se zaměřením na řešení krizové situace s využitím specifických komunikačních dovedností.
|
Obsah
|
Semináře
- Pojem krize, typologie krizí. Krizová intervence, její formy, etapy a postupy.
- Osobnostní charakteristika pracovníka krizové intervence. Právní a etické aspekty KI. Ztráta jako krize.
- KI při funkcionální ztrátě a její řešení v ošetřovatelské praxi.
- KI při vztahové ztrátě smrt blízkého člověka, krizová intervence u pozůstalých v ošetřovatelském procesu
- KI při intrapsychické ztrátě (okolnosti diagnózy, reakce rodiny na diagnózu), pomoc rodině, zásady krizové intervence v ošetřovatelské praxi
- KI u rolové ztráty odchod do důchodu, ztráta rodinných rolí, nezaměstnanost a jejich řešení ve zdravotnických i sociálních zařízeních
- KI u domácí násilí (násilí na dětech, na ženách a na seniorech) a jeho řešení z hlediska ošetřovatelské praxe
- KI u suicidálního jednání, pomoc pozůstalým, role všeobecné sestry
Rozbory kazuistik z praxe a nácvik komunikačních dovedností KI při:
- úmrtí pacienta,
- postižení,
- rolové ztrátě,
- násilí u pacienta,
- sebevražedném jednání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-9950-1.
-
Doporučená:
Baštecká, Bohumila; Mach, Jan. Klinická psychologie. 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
-
Doporučená:
Cimrmannová, Tereza. Krize a význam pomáhajících prvního kontaktu : aplikace v kontextu rodinného násilí. Praha : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2205-7.
-
Doporučená:
Vodáčková, Daniela. Krizová intervence. 2012. ISBN 978-80-262-0212-7.
-
Doporučená:
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Poradenství pro pozůstalé. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3736-2.
-
Doporučená:
Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
-
Doporučená:
Baštecká, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. 2013. ISBN 978-80-247-4195-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
16
|
Celkem
|
46
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit problematiku obecné, sociální a vývojové psychologie, psychologie osobnosti a komunikace |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat vhodné strategie při jednání s lidmi ve zdravotnické péči |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje krizovou intervenci, její formy, etapy a postupy |
vysvětlí právní a etické aspekty krizové intervence |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikuje příznaky signalizující krizovou situaci |
aplikuje komunikační dovednosti krizové intervence vedoucí k řešení situace, eliminuje sekundární viktimizaci a doporučí bezpečnostní plán, čímž zvýší kvalitu poskytované ošetřovatelské péče |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
|
|
|
|