|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / IPDK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
IPDK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Interpersonální dovednosti v ošet.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Interpersonální dovednosti v ošetřovatelské péči
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
Seminář
5
[DNU/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je přiblížit studentům problematiku psychosomatických problémů, specifika ošetřovatelské péče a interpersonálních dovedností s ohledem na věk a charakter poruchy. Seznámit s podpůrnými technikami eliminujícími zátěžové situace.
|
Požadavky na studenta
|
Prezentace oš. plánu dle Peaplau Zápočtový test splněn na 80%
|
Obsah
|
Osnova předmětu: Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Psychosociální problémy zdravotně postižených příčiny, psychické změny u vrozeného postižení, rodina postiženého dítěte, vývoj dítěte s vrozeným postižením, psychická adaptace na získané postižení, sociální význam zdravotního postižení Identifikace faktorů ovlivňujících kvalitu života pacientů. Kvalita života pojetí kvality života, přístupy, metody, vztah hodnot kvality života ke zdravotnímu stavu pacienta, model WHO, nejužívanější dotazníky Komunikační dovedností sestry s problémovými skupinami pacientů (deprese, demence) Komunikační dovednosti sestry s agresivním pacientem Komunikační a interpersonální dovednosti sestry s osobami s intelektuálními poruchami Přehled návykových látek zneužívaných v ČR a jejich vlastnosti, zdravotní a právní aspekty související s jejich zneužíváním a závislostí. Problémy spojené s užíváním drog účinky drog na psychiku, fáze vzniku drogové závislosti, somatické účinky drog, organický psychosyndrom, sociální aspekty užívání drog, terapie závislostí, prevence, oš.dg. Poruchy spojené s užíváním alkoholu a společnost, účinky alkoholu na organismus, psychické následky, závislost, terapie, delirium tremens, kognitivní změny, ošetřovatelské dg., bodovací test. Problematika domácího násilí příčiny, znaky domácího násilí, klasifikace, fáze, aktéři, dopady, osoba ohrožená domácím násilím ve zdravotnickém zařízení, komunikace s osobou ohroženou domácím násilím Podpůrné techniky ke zvládání pracovní zátěže, podpůrné techniky v komunikaci s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů, stres, supervize, duševní hygiena, relaxace Semináře: Komunikace v náročných životních situacích Praktický nácvik podpůrných technik využívaných v ošetřovatelské péči Kvalita života ve zdraví a nemoci Možnosti zvládání stresu. Zvyšování odolnosti vůči zátěži. Sebereflexe. Ošetřovatelská problematika pacientů se závislostí Ošetřovatelská problematika pacientů s delirium tremens Supervize Balintovská skupina
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PLEVOVÁ, Ilona a SLOWIK, Regina. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
-
Základní:
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Prah:Portál, 2010. 2010. ISBN 978-807367-691-9.
-
Základní:
TOMÁŠ P., MARKOVÁ E. a kol. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada.2014. 296s.ISBN 978-80-247-4236-6..
-
Základní:
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
-
Základní:
VENGLÁŘOVÁ Martina. a kol. Sestry v nouzi - syndrom vyhoření, mobing, bosing. Praha.Grada. 2013.. ISBN 978-80-247-3174-2.
-
Základní:
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, , 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
Základní:
VENGLÁŘOVÁ, M. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha:Grada. 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
-
Doporučená:
GURKOVÁ Elena. Hodnocení kvality života. Praha: Grada. 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
-
Doporučená:
HUDÁKOVÁ, Anna, MAJERNÍKOVÁ Ludmila. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. Praha: Grada. 2013. ISBN 978-80-247-4772-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|