|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / EBN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
EBN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Evidence based nursing
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
62 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenta se základními principy tvorby vědecké práce v konceptu praxe založené na důkazech s důrazem na aktuální trendy v ošetřovatelské péči.
|
Požadavky na studenta
|
samostudium základní literatury před prezenční výukou
samostudium další doporučené literatury
vypracování projektu
obhajoba projektu formou ústní zkoušky
75% docházka na přednášky
100% docházka na semináře
|
Obsah
|
Přednášky
Vznik a vývoj praxe založené na důkazech.
Vymezení konceptu medicína založená na důkazech, resp. EBN - historický vývoj a moderní trendy.
Současný vědní diskurz v problematice ošetřovatelství.
Aktuální situace využívání a rozvoje praxe založené na důkazech. Výhody a úskalí postupů praxe založené na důkazech. Termín "evidence".
Vyhledávání vhodných vědeckých zdrojů podle Haynesovy klasifikace (Haynesova pyramida). Kvalita získaných informací.
Význam přehledových studií pro EBN/EBP.
Klinické doporučené postupy.Internetové zdroje pro medicínu a zdravotnictví.
Citační normy a nástroje pro efektivní práci s citačním aparátem (např. EndNote a EndNote Web).
Etika a technika citování, citační ohlasy, bibliometrie - Bibliometrické nástroje pro hodnocení kvality odborných časopisů a publikační činnosti autora. Problematika predátorských časopisů.
Semináře
Praktický nácvik:
- formulace hlavní otázky vycházející z rámce PICO/PICo
- hledání relevantních zdrojů informací, kritické hodnocení nalezených vědeckých prací z hlediska využitelnosti a možnosti uvést závěr
- rešeršní strategie a tvorba klíčových slov; internetové vyhledávače; Google Scholar; kvalita získaných informací
Práce s vybranými databázemi - praktické vyhledávání konkrétního důkazu, druhy výzkumných studií a relevantní databáze:
- vyhledávání v souborném katalogu ZČU
- praktické ukázky hledání v plnotextových databázích. Eknihy a e-časopisy na ZČU.
- specializované databáze pro medicínu a zdravotnictví: ukázky práce s bibliografickými databázemi Medvik a PubMed, příklady rešeršního postupu
- ukázky práce s databázemi Scopus a Web of Science
- vyhledávání esenciálních zdrojů vědeckých článků v platformách citačních a abstraktových databází (např. Web of Science, SCOPUS, CINAHL, Nursing Ovid, PubMed, Cochrane) a časopisů (Evidence Based Medicine apod.)
Prezentace samostatné práce studenta na stanovené téma z problematiky ošetřovatelství
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Petra Bejvančická ,
-
Přednášející:
PhDr. Petra Bejvančická (50%),
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (25%),
Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (25%),
-
Vede seminář:
PhDr. Petra Bejvančická (50%),
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (25%),
Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (25%),
|
Literatura
|
-
Základní:
WALSH, Denis. Evidence-based Care for Normal Labour and Birth.. London: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-41891-1.
-
Základní:
Evidence-Based Health Care. (e-kniha)
(MAREČKOVÁ, Jana, KLUGAROVÁ, Jitka.)
-
Základní:
Kolektiv autorů. Jak se vyhnout plagiátorství: Příručka pro studenty.. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4789-0.
-
Základní:
JAROŠOVÁ, Darja, MAJKUSOVÁ, Kamila, KOZÁKOVÁ, Radka, ZELENÍKOVÁ, Renáta. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5426-0.
-
Základní:
JAROŠOVÁ, Darja, ZELENÍKOVÁ, Renata. Ošetřovatelství založené na důkazech.. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
-
Základní:
MAREŠ, Jiří. Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace. [online]. Roč. 23, č, 4, s. 427-554.. 2013.
( DOI: DOI: 10.5817/PedOr2013-4-427 )
-
Základní:
VEJVODOVÁ, Šárka, IVANOVÁ, Kateřina. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese.. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4770-4.
-
Doporučená:
KAPOUNOVÁ, Jana a KAPOUN, Pavel. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
-
Doporučená:
ŠPÁLA M. Impakt faktor - dobrý sluha, ale špatný pán. Ikaros 2006; 10(4).. 2006.
-
Doporučená:
GREENHALGH, Trisha. Jak pracovat s vědeckou publikací: základy medicíny založné na důkazu. 1. vydání.. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0310-6.
-
Doporučená:
OCHRANA, František. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu.. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4200-0.
-
Doporučená:
MARTINÁKOVÁ, Libuše. Příručka pro výzkumné sestry.. Brno: Facta Medica, 2015. ISBN 978-80-88056-02-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
27
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Celkem
|
77
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní počítačové gramotnosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozumět základní odborné ošetřovatelské terminologii |
porozumět anglickému textu s ošetřovatelskou problematikou |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí základní pojmy související s EBN |
vysvětlí odborné termíny a popíše způsob vyhledávání vhodných vědeckých zdrojů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyhodnocuje nejlepší vědecké důkazy |
prezentuje základní principy vědecké práce v konceptu praxe založené na důkazech |
samostatně pracuje s vědeckou databází a nástroji pro práci s citačním aparátem |
ovládá aplikaci základních vědeckých dovedností (sestavení vědecké otázky, vyhledávání validních zdrojů, kritické myšlení, schopnost diskuse a závěrečného zhodnocení) |
zpracuje rešerši a přehledovou studii na konkrétní téma
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
|
|
|
|