|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / RHPG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
RHPG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Reg.-hist. proseminář pro germanisty
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Regionálně-historický proseminář pro germanisty
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zprostředkovat základní terminologii a po praktické stránce připravit na vlastní regionálně-historický výzkum. V rámci kurzu bude též podán přehled německy i česky psané vlastivědné literatury západních Čech.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminářích a písemné vypracování tří úkolů, které vytvářejí vzájemně provázané portfolio:
1) sestavení bibliografie k zadanému tématu regionálních dějin západních Čech.
2) vyhledání vhodného (německy psaného) pramene k zadanému tématu v archivu, jeho přečtení, kritika a interpretace.
3) rozbor vybraného díla starší německy psané regionální historiografie a postihnutí jeho přínosu pro současný stav poznání.
|
Obsah
|
1. Historie, její objekt zkoumání, místo v systému věd, speciální a příbuzné obory; specifika regionální historie
2. Základní historická terminologie
3. Instituce zabývající se regionálně-historickým výzkumem západních Čech
4.-5. Heuristika - práce s literaturou, české a německé historické regionální časopisy, specifika tzv. Heimatbücher
6. Heuristika - práce s prameny, studium v archivu
7. Kritika a interpretace pramene
8. Úvod do středověké a raně novověké němčiny
9.-10. Přehled západočeské regionální historiografie
11.-12. Metody regionálně-historické práce
13. Prezentace zadaných úkolů, zhodnocení kurzu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Předmět nemá žádné online studijní opory.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Libuše SPÁČILOVÁ; Vladimír SPÁČIL; Václav BOK. Glosář starší němčiny k českým pramenům/ Glossar des älteren Deutsch zu böhmischen Quellen. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-85807-67-7.
-
Doporučená:
Ernst SCHWARZ. Handbuch der sudetendeutschen Kulturgeschichte 3. Volkstumsgeschichte der Sudetenländer. Teil 1, Böhmen. München, 1987. ISBN 3-486-54411-X.
-
Doporučená:
Matthias BEER (Hg.). Heimatbuch: Geschichte, Methodik, Wirkung. Göttingen, 2010. ISBN 978-3-89971-788-4.
-
Doporučená:
Nils FREYTAG; Wolfgang PIERETH. Kursbuch Geschichte: Tipps und Regeln für wissenschaftliches Arbeiten. Paderborn, 2011. ISBN 978-3-8252-3548-2.
-
Doporučená:
Wolfgang KE?LER. Ost- und Südostdeutsche Heimatbücher und Ortsmonographien nach 1945: Eine Bibliographie zur historischen Landeskunde der Vertreibungsgebiete. München, 1979. ISBN 3-598-10039-6.
-
Doporučená:
Martin LENGWILER. Praxisbuch Geschichte. Einführung in die historischen Methoden. Zürich, 2011. ISBN 978-3-8252-3393-8.
-
Doporučená:
František ROUBÍK. Přehled vývoje vlastivědného popisu Čech. Praha, 1940.
-
Doporučená:
Tomáš JÍLEK; Miloslav BĚLOHLÁVEK. Příručka pro regionálně historickou práci v západních Čechách. Plzeň, 1993. ISBN 80-7043-087-7.
-
Doporučená:
František ROUBÍK. Příručka vlastivědné práce. Praha, 1947.
-
Doporučená:
Rameš, Václav. Slovník pro historiky a návštěvníky archivů. 1. vyd. Praha : Libri, 2005. ISBN 80-7277-175-2.
-
Doporučená:
Vaculík, Jaroslav; Čapka, František. Úvod do studia dějepisu a historický proseminář. 3. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-5683-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
6
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předmět je přednostně určen studentům, kteří si zadají diplomovou práci regionálně-historického zaměření, může být však užitečný i pro současné či budoucí učitele v tzv. pohraničí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně pracovat s odbornou literaturou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní historické pojmy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně vyhledat a pracovat s relevantními prameny a literaturou ke zvolenému tématu |
kriticky zhodnotit a interpretovat dostupnou literaturu, prameny |
diskutovat o možném didaktickém využití získaných pramenů a literatury |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|