|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / NJDI4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
NJDI4
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Německý jazyk s didaktikou 4
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
12 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit budoucího učitele prvního stupně teoretickými znalostmi a jazykovými kompetencemi pro efektivní ranou výuku NJ, popř. přípravu a vedení kroužku německého jazyka na prvním stupni základní školy. V této fázi studia se zaměřením na využití literárních textů v rané výuce NJ. Studenti získají základní poučení o německé literatuře pro děti, přehled o vývoje německé dětské literatury od středověku po současnost. S ohledem na metodické zásady rané výuky a potřeby žáků na prvním stupní základních škol je důraz kladen na výběr vhodného literárního textu jako jsou např. jednoduchá říkadla, jazykolamy, rozpočítávadla, básně, písničky, pohádky, bajky, komiksy a jejich využití v rané výuce NJ. Rozšíření portfolia studentů, budoucích učitelů o ukázky didaktizací vybraných literárních textů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, referáty, četba. Zápočet: písemný test a seminární práce ( dramatizace pohádky podle vlastního výběru pro využití v cizojazyčné výuce na 1.st ZŠ - s komentářem).
|
Obsah
|
1.-2. Didaktika literatury zásady práce s literárním textem (funkce, cíle, rysy literárního textu v DaF výuce, kritéria výběru textů, specifika dětské literatury).
3. Přehled vývoje německé dětské literatury od středověku po současnost.
4. Tematická a žánrová klasifikace literatury pro děti a mládež (příklady).
5.- 6. Jednoduchá říkadla pro děti, básně, písničky, jazykolamy, přísloví a didaktické možnosti jejich využití ve výuce němčiny.
7. Bajka v dětské literatuře, didaktické využití v počáteční cizojazyčné výuce.
8. Pohádka v hodinách německého jazyka.
9. Dívčí román a dobrodružná literatura pro chlapce.
10. Komiks a jeho využití v rané výuce NJ.
11. Závěrečná evaluace, prezentace portfolia.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Předmět má elektronickou studijní oporu v podobě kurzu s názvem KNJ/NJDI4 Německý jazyk s didaktikou 4 v prostředí LMS Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=3526
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
CORNEJO, R. Deutschsprachige Kinder- und Jugendliteratur. Ústí nad Labem, 2000. ISBN 80-7044-332-4.
-
Doporučená:
SAHR, M. Ein ABC der Kinder-und Jugendliteratur.. 2001. ISBN 3-89676-383-0.
-
Doporučená:
Kaminski W. Einführung in die Kinderliteratur.. München, 1989.
-
Doporučená:
KAST, B. Jugendliteratur im kommunikativen Deutschunterricht.. Berlin, 1985. ISBN 3-468-49433-5.
-
Doporučená:
Konkrétní lyrická a epická literární díla (dětská literatura) dle vlastního výběru., autentické materiály (internet)..
-
Doporučená:
RIEDNER, R., DOBSTADT, M. Literatur Lesen Lernen. Lesewerkstat Deutsch 1.. Stuttgart. ISBN 3-12-675457-6.
-
Doporučená:
WIDLOK, B., PETRAVIČ, A. u.a. Nürnberer Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung.. München, 2010.
-
Doporučená:
REHM, A., REHM, D. Poesie für Kinder. Gedichte und Sprachspiele, 1.und 2. Schuljahr.. ISBN 978-3-19-909597-2.
-
Doporučená:
SCHWARZ, M. Spielerisch Deutsch lernen. Lieder und Reime.. Ismaning. ISBN 978-3-19-059470-2.
-
Doporučená:
SAHR, M. Um der Kinder und Literatur willen! :Texte zur Kinder- und Jugendliteratur.. ISBN 3-7847-9111-5.
-
Doporučená:
Výběr ukázek textu z dětských knih, čítanek a slabikářů.
-
Doporučená:
Neubert, Reiner. Zur Theorie und Geschichte der deutschen Kinder- und Jungendliteratur. 2. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7082-510-3.
-
Doporučená:
MAURER,P. 2x 101 knih pro děti a mládež.. Praha, 2013. ISBN 9788000033365.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni A2/B1 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně pracovat s cizojazyčnými materiály |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní pojmy z oblasti literatury pro děti a mládež |
formulovat zásady práce s literárním textem ve výuce NJ |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
číst a interpretovat literární texty pro děti a mládež různých žánrů |
prezentovat vlastní didaktizaci vybraných lit. textů pro danou jazykovou úroveň |
navrhnout a zrealizovat konkrétní didaktické postupy pro práci s literárními texty v rané výuce NJ |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|