|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / MRF1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
MRF1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Morfologie 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvedení do problematiky slovních druhů a německé konjugace a deklinace. Bezpečné zvládnutí časování pravidelných a nepravidelných sloves, skloňování podstatných jmen a užití členu. Určování gramatických kategorií.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, úspěšné vypracování průběžného a závěrečného testu, vypracování referátu, samostatné studium povinné literatury.
|
Obsah
|
1. Morfologie jako součást gramatického systému.
2. Německá terminologie oboru.
3. Teorie slovních druhů, slovní druhy ohebné a neohebné.
4. Sloveso - morfologické, syntaktické a sémantické rozlišení.
5. Slovesné tvary určité a neurčité.
6. Přehled slovesných časů.
7. Slovesný způsob, rod a modalita.
8. Valence slovesná.
9. Substantivum, sémantická klasifikace.
10. Deklinační systém substantiv.
11. Rod přirozený a gramatický, valence substantiva.
12. Člen určitý a neurčitý, užití substantiv bez členu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Věra Höppnerová, DrSc. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Věra Höppnerová, DrSc. (100%),
Mgr. Hana Menclová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. PhDr. Věra Höppnerová, DrSc. (100%),
Mgr. Hana Menclová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Helbig, G., Buscha, J. Deutsche Grammatik. Leipzig, 1998.
-
Doporučená:
Engel, Ulrich. Deutsche Grammatik. 2. doplněné vydání. Heidelberg : Verlag Julius Groos, 1988. ISBN 3-87276-600-7.
-
Doporučená:
Duden. Die Grammatik. Mannheim, 2016.
-
Doporučená:
Eisenberg, Peter. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd.1: Das Wort.. Stuttgart, 2006.
-
Doporučená:
Hentschel, E.; Weydt, H. Handbuch der deutschen Grammatik.. Berlin, 2003.
-
Doporučená:
Götze, Lutz. Knaurs Grammatik der deutschen Sprache : Sprachsystem und Sprachgebrauch. München : Knaur, 1992. ISBN 3-426-82010-2.
-
Doporučená:
Dreyer, H.; Schmitt, R. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning, 2005.
-
Doporučená:
Povejšil, Jaromír. Mluvnice současné němčiny. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0076-3.
-
Doporučená:
Beneš, E., Jungwirth, K, Kouřimská, M., Zapletal, Š. Praktická mluvnice němčiny. Plzeň, 2008.
-
Doporučená:
Helbig,G., Buscha,J. Űbungsgrammatik Deutsch. Langenscheidt, Verlag Enzyklopädie, 1994.
-
Doporučená:
Hering, A.; Matussek, M.; Perlmann-Balme, M. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache. Ismaning, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat znalostí NJ na úrovni B1 a vyšší |
disponovat znalostí základní lingvistické terminologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně pracovat s cizojazyčnou odbornou literaturou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit rozdělení sloves z hlediska morfologického, syntaktického a sémantického |
charakterizovat jednotlivé slovesné kategorie |
charakterizovat substantiva a popsat typy jejich deklinace |
charakterizovat kategorie substantiv |
vysvětlit používání členu v němčině |
definovat základní odbornou terminologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
správně tvořit a používat slovesné tvary |
používat slovesa se správnou předložkou |
skloňovat různé typy substantiv v singuláru a plurálu |
správně určovat rod substantiv |
rozlišovat vybraná homonyma |
správně používat člen určitý, neurčitý a nulový |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|