|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / LINKO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
LINKO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lingvistika kontrastivně
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s důležitými jevy německé gramatiky, slovní zásoby, textové lingvistiky a sociolingvistiky, které jsou ohroženy interlingvální interferencí. Studující budou rovněž obeznámeni s vývojovými tendencemi současné němčiny ve všech jazykových rovinách (fonetice, morfologii, syntaxi, slovotvorbě, slovní zásobě a pravopisu).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní osvojení probíraných jevů a aktivní účast na seminářích.
Průběžný a závěrečný test.
|
Obsah
|
1. Inter- a intralingvální interference a pozitivní transfer
2. Morfologické jevy ohrožené interlingvální interferencí (užívání členu, rekce sloves, zvratná slovesa, trpný rod, konjunktivy, odlišné číslo substantiv v češtině a v němčině, číslovky a početní údaje)
3. Syntaktické jevy (sein a haben + infinitiv s zu, spojky souřadicí a podřadicí, věty s je - desto, uvolňování větného rámce, vyjadřování českého "ani" v němčině)
4. Příčiny interferenčních chyb u domácích slov (polysemie, sémantická pojitelnost, pevná syntaktická spojení, paronymie). Asymetrie při užívání cizích slov
5.-6. Interlingvální interference u vybraných domácích a cizích slov
7. Interference v rovině fonetiky
8.-9. Vývojové tendence současné němčiny v rovině morfologie, syntaxe, slovotvorby, slovní zásoby, fonetiky a pravopisu
10. Závěry pro vyučovací praxi
11. Textová lingvistika (druhy textů, intertextualita, odlišnost textů v češtině a v němčině)
12. Sociolingvistika (jazykové vrstvy, sociální členění jazyka, sociolekty)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Předmět nemá žádné online opory.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Höppnerová, Věra. Begleiter durch die deutsche Grammatik. Praha: Ekopress, 2015. ISBN 978-80-87865-11-8.
-
Doporučená:
Helbig, Gerhard, Buscha, Joachim. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht.. München, 2013. ISBN 978-312-606-3654.
-
Doporučená:
Löffler, Heinrich. Germanistische Soziolinguistik. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2010. ISBN 978-3-503-12222-6.
-
Doporučená:
Götze, Lutz. Knaurs Grammatik der deutschen Sprache: Sprachsystem und Sprachgebrauch. München: Knaur, 1997. ISBN 978-3426820100.
-
Doporučená:
Engel, Ulrich, Tertel, Rozemaria A. Kommunikative Grammatik. München: Iudicium, 1993. ISBN 978-389 389 12925.
-
Doporučená:
Brinker, Klaus. Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2005. ISBN 978-3503079483.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost němčiny na úrovni B2+ a vyšší |
odborné znalosti německé lingvistiky na úrovni absolventa bakalářského studia |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně používat odbornou literaturu v cizím jazyce |
vést odbornou diskuzi v němčině |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit pojem interference |
srovnávat různé gramatické jevy v češtině a v němčině |
vysvětlit pojem text a charakterizovat ho |
popsat rozvrstvení němčiny z různých hledisek |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komunikovat na úrovni C1 |
vyvarovat se interference při komunikaci v němčině |
rozlišit spisovný jazyk od hovorového a od dialektu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|