|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / LEX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
LEX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lexikologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se strukturou slovní zásoby. Rozšířit aktivní a pasivní slovní zásobu studentů. Dovést studenty k rozpoznání struktury slova. Prohloubit znalosti studentů v oblasti slovotvorby a dovést je k odvozování či skládání nových slov prostřednictvím produktivních prostředků slovotvorby. Uvést studenty do základů lexikografie.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní práce v semináři, příprava na semináře formou plnění zadaných úkolů, písemný test.
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Úvodní výklady, náplň lexikologie a její vztah k ostatním jazykovědným disciplínám.
2. Základní jednotky slovní zásoby. Slovo, morfém, lexém.
3. - 4. Tvoření slov v němčině.
5. Význam slova a jeho struktura. Konotace, denotace. Sém, sémém. Slova jednoznačná a mnohoznačná.
6. Motivace významu slova.
7. Slovní zásoba v němčině, její struktura a rozsah.
8. Členění slovní zásoby z hlediska diatopického.
9.- 10. Paradigmatické a syntagmatické vztahy ve slovní zásobě.
11. Frazeologie: frazeologismy jako lexikální jednotky a jejich charakteristické znaky.
12. Změny ve slovní zásobě - neologismy, archaismy, změna významu slova, přejímání slov z cizích jazyků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Předmět nemá žádné online opory.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Buscha, A.; Friedrich, K. Deutsches Übungsbuch.. Berlin/München, 2000.
-
Doporučená:
Schippan, Thea. Lexikologie der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen, 2002. ISBN 3-484-73002-1.
-
Doporučená:
Römer, Christine. Lexikologie des Deutschen: eine Einführung. 2. Aufl. Tübingen : Gunter Narr Verlag, 2005. ISBN 3-8233-6128-7.
-
Doporučená:
Lutzeier, P. R. Lexikologie. Ein Arbeitsbuch.. Tübingen, 2007.
-
Doporučená:
Kühn, I. Lexikologie. Eine Einführung. Tübingen, 1994.
-
Doporučená:
Schläfer, M. Lexikologie und Lexikographie. Grundlagen der Germanistik 40.. Berlin, 2002.
-
Doporučená:
Bußmann, H. Lexikon der Sprachwissenschaft.. Stuttgart, 1990.
-
Doporučená:
Fleischer, W., Barz, I. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. De Gruyter, 2012. ISBN 978-3-11-025663-5.
-
Doporučená:
Ferenbach, M., Schüßler, I. Wörter zur Wahl. Stuttgart, 2007. ISBN 978-3125582019.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat znalostí NJ na úrovni B2 a vyšší |
disponovat znalostí základní lingvistické terminologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně pracovat s cizojazyčnou odbornou literaturou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit pojmy morfém, slovo, lexém |
popsat význam slova |
charakterizovat významové vztahy v německé slovní zásobě |
popsat rozvrstvení německé slovní zásoby z hlediska diatopického |
vysvětlit pojem frazeologismus a vyjmenovat jeho hlavní znaky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
odvodit význam slova na základě jeho struktury |
aplikovat znalosti slovotvorby při tvoření nových slov |
používat vybraná synonyma ve správných kontextech |
používat vybrané frazeologismy |
používat při práci s textem různé typy slovníků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|