|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / FONQ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
FONQ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fonetika a fonologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
35 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KNJ/FON
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se zvukovými formami jazyka a jejich fungováním.
Pracovat s jevy zatíženými interferencí.
Dosáhnout úrovně výslovnosti C1.1.
Vytvořit povědomí o důležitosti sebereflexe a autoevaluace
Zprostředkovat sebereflexní strategie a autoevaluační strategie
Vést studenty k uvědomění si vlastního učebního pokroku a jeho zlepšení
Vést studenty k odhadnutí svých výslovnostních dovedností a jejich rozvíjení
Získat profesní náhled na autoevaluaci a sebereflexi a na jejich důležitost pro kvalitu výuky
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních. Korektní přečtení vybraného textu, závěrečný test.
|
Obsah
|
1. Úvod do fonetiky
2. Strategie a metody sebereflexe a autoevaluace
3. Délka samohlásek
4. Otevřenost samohlásek
5. Výslovnostní cvičení na samohlásky
6. Přehlásky
7. Přehlásky II.
8. Fonetická transkripce
9. Práce s výslovnostním slovníkem
10. Souhlásky
11. Česká a německá výslovnost
12. Fonologie
13. Pravidla výslovnosti podle Dudenu
V průběhu celého semestru: vedení učebního portfolia
Přednáška
- Pozorování a dokumentace vlastního pokroku v učebním portfoliu
- Po každém tematickém celku sebereflexe vlastního stavu učení podle RSQC2 (Recall - Summarize - Question - Connect - Comment) a One-Minute-Paper
Seminář
- učební portfolio: na bázi ALACT-modelu, dokumentace procvičených hlásek a času investovaného do učení/procvičování; autoevaluace pomocí evaluačního formuláře a tzv. checklists; vytváření vlastních nahrávek pro dokumentaci učebního pokroku a pro srovnání s již poskytnutými nahrávkami pro sebehodnocení vlastních výslovnostních dovedností
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
LMS Moodle
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Bimmel, P./Rampillon, U. . Lernerautonomie und Lernstrategien (= Das Fernstudienangebot Deutsch als Fremdsprache; 23). Berlin, 2000.
-
Doporučená:
Göbel, H. u. a. Ausspracheschulung Deutsch. Bonn, Bad Godesberg: Inter Nationes, 1998.
-
Doporučená:
Mangold, Max. Aussprachewörterbuch : Wörterbuch der deutschen Standardaussprache. 3., völlig neu bearb. und erw. Aufl. Mannheim [etc.] : Dudenverlag, 1990. ISBN 3-411-20916-X.
-
Doporučená:
Bräuer, G. Das Portfolio als Reflexionsmedium für Lehrende und Studierende. Stuttgart, 2016.
-
Doporučená:
Pompino - Marschall, B. Einführung in die Phonetik.
-
Doporučená:
Phonetik des Deutschen
(Hakkarainen, H.J.)
-
Doporučená:
Breitung, H. Phonetik, Intonation, Kommunikation. München: Goethe-Institut, 1994.
-
Doporučená:
Dieling, H.; Hischfeld, U. Phonetik lehren und lernen.
-
Doporučená:
Hirschfeld, U. Phonothek. Berlin: Langenscheidt, 2003. ISBN 9783324007078.
-
Doporučená:
Balser-Eberle, V. Sprechtechnisches Übungsbuch.
-
Doporučená:
Romportl, Milan. Základy fonetiky : Určeno pro posl. fak. filozof.. 2. vyd. (v SPN 1. vyd.). Praha : SPN, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni B1 a vyšší |
popsat základní gramatické struktury německého jazyka na úrovni B1 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v německém jazyce na úrovni B1 |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat, čím se zabývá fonetika a fonologie |
definovat základní terminologii fonetiky a fonologie |
uplatnit zásady správné výslovnosti německého jazyka |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
číst německý text s korektní výslovností |
samostatně pracovat s Duden Aussprachewörterbuch |
číst korektně německé samohlásky a přehlásky |
odhadnout své výslovnostní dovednosti a na jejich základě je cíleně zlepšovat a mimo to sledovat a řídit svůj vlastní učební pokrok. |
užívat metakognici a reflexi ke zlepšování svých profesních kompetencí |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Vedení vlastního učebního portfolia s dokumentací procvičených hlásek a investovaného času do učení, checklists a evaluační formuláře, vytváření vlastních nahrávek pro dokumentaci učebního pokroku a k sebehodnocení; na bázi ALACT-modelu.
Při přednášce: na bázi ALACT-modelu: RSQC2 [Recall - Summarize - Question - Connect - Comment]. |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
Sebereflexe a autoevaluace (na bázi ALACT-modelu, pomocí metod jako učební portfolio, checklists, evaulační formuláře a RSQC2 [Recall - Summarize - Question - Connect - Comment]; vlastní nahrávky k dokumentaci učebního pokroku a nahrávky pro srovnání s již poskytnutými nahrávkami pro sebehodnocení vlastních výslovnostních dovedností). |
|
|
|
|