|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / 9TNL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
9TNL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie literatury
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
Seminář
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KNJ/CTNL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Dějiny literatury: diachronní a synchronní hledisko, periodizace, základní díla německé literární historiografie. Pomocné vědy, zpracování a forma literárněvědného textu. Teorie literatury: Hermeneutika, exegese, interpretace. Poetika a metrika. Lit. druhy, žánry: lyrické, epické, dramatické, didaktické. Rámcový přehled hlavních epoch, směrů a škol něm. literatury.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Samostatné studium primární i sekundární literatury.
|
Obsah
|
1. Literární druhy a žánry: lyrické, epické, dramatické, didaktické a jejich specifika.
2. Struktura literární vědy a její vznik z filologie a estetiky.
Přehled hlavních literárněvědných směrů a metod.
3. Předmět teorie literatury - "krásná literatura" vedle literatury faktu. Znakovost beletrie, mimesis, struktura textu.
4.Poetika a základní terminologie (viz korpus "Fachtermini der Poetik")
5. Vztah literatury k ostatním duchovním produktům společnosti (filozofii, výtvarnému umění, hudbě...) Funkce literatury ve společnosti.
6.-11. Hermeneutika - exegese - interpretace. Recepce literatury
12.Literární kritika - žánry a stylistické prostředky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Best, O. F. Handbuch literarischer Fachbegriffe. Frankfurt/Main, 1982. ISBN 3-596-26478-2.
-
Základní:
Braak. Poetik in Stichworten. nterägeri, 1990. ISBN 3-266-03080-X.
-
Základní:
Wilpert, Gero von. Sachwörterbuch der Literatur. 7. erw. Aufl. Stuttgart : Alfred Kröner, 1989. ISBN 3-520-23107-7.
-
Základní:
Wellek, René; Warren, Austin. Teorie literatury. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-7198-150-8.
-
Základní:
Stanzel, Franz Karl / Stromšík Jiří. Teorie vyprávění. 1. vyd. Praha : Odeon, 1988.
-
Doporučená:
Frenzel E. Daten deutscher Dichtung. dtv München, 1991.
-
Doporučená:
Scheikle Günter u. Irmgard. Metzler Literatur Lexikon. Stuttgart, 1990. ISBN 33 476 00668.
-
Doporučená:
Braak I. Poetik in Stichworten. Hirt Unterägeri, 1990.
-
Doporučená:
Vlašín Štěpán. Slovník literární teorie. Praha, 1984.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
65
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti si osvojí literárněvědnou terminologii, dokáží podle druhu textu zvolit vhodnou interpretační metodu a interpretovat umělecký text všech základních literárních druhů se zohledněním podmínek jeho vzniku |
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|