|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / HF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
HF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historie fyziky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KOF/HF
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky historických posloupností fyzikální faktů a objevů, tj. snaží se určit kým, kdy a kde byl fyzikální fakt objeven.
Jako další cíl nelze pominout ani aspekt didaktický a psychologický, vždyť zajímavá vyprávění o fyzicích a fyzice v minulosti vzbuzují zájem i o fyziku a o fyzikální myšlení.
|
Požadavky na studenta
|
1 seminární práce
|
Obsah
|
1. Úvod do dějin fyziky 2. Fyzikální poznatky před vznikem fyziky jako vědy 3. Vývoj klasické fyziky a mechanický obraz přírody) 4. Vývoj klasické fyziky k relativistickému, nekvantovanému obrazu přírody 5. Vývoj fyziky ke kvantovanému obrazu přírody 6. Přírodní vědy v českých zemích.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici materiály v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Malíšek, Vladimír. Co víte o dějinách fyziky. 1. vyd. Praha : Horizont, 1986.
-
Doporučená:
Nový, Luboš. Dějiny exaktních věd v českých zemích do konce 19. století. 1. vyd. Praha : Československá akademie věd, 1961.
-
Doporučená:
Špelda, Antonín. Dějiny fyziky. Plzeň : Pedagogická fakulta v Plzni, 1969.
-
Doporučená:
Laue, Max von. Dějiny fyziky. 1. vyd. Praha : Orbis, 1959.
-
Doporučená:
Folta, Jaroslav; Nový, Luboš. Dějiny přírodních věd v datech : chronologický přehled. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1979.
-
Doporučená:
Teichmann J., Schreier W., Segre M. Experimente Geschichte machen. BayerischerSchulbuch-Verlag München., 1995.
-
Doporučená:
Ackermann und w. Geschichte der Physik. Berlin, Deutscher Verlag der Wissenschaft., 1991.
-
Doporučená:
Schreier W. u. a. Geschichte der Physik. Berlin, Deutscher Verlag der Wissenschaft GmbH., 1991.
-
Doporučená:
Wróblewski, Andrzej Kajetan. Historia fizyki / od czasów najdawniejszych do współczesności. Warszawa, 2007. ISBN 978-83-01-14635-1.
-
Doporučená:
Folta, Jaroslav; Smolka, Ivan. Studie o technice v českých zemích 1918-1945. VI., 2. část. 1. vyd. Praha : Národní technické muzeum, 1995. ISBN 80-7037-043-2.
-
Doporučená:
Achiezer, A. J. Vývoj fyzikálního obrazu světa. Praha, 1975.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základním předpokladem je znalost vývoje fyziky v celku a v návaznosti na to základní mezníky historie fyziky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student zvládne analyzovat základní trendy vývoje fyziky. Přírodní vědy v antické filosofii, v renesanci, vývoj obecné fyziky i vývoj moderní fyziky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|