|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / BRAN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
BRAN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Branná výchova a přežití v přírodě
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
1
[DNU/SEM]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
36 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získávat praktické dovednosti a znalosti z tématu, otevřít diskusi nad kontroverzními tématy a přimět studenty ke kultivaci vlastních názorů podepřených fakty.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování testu (30 otázek) na min. 60%, úspěšnost ve střelbě na cíl (10 metrů) min. 50 % - standardní terč 14x14, referenční zbraň: Slavia 630
|
Obsah
|
Branná výchova, její vývoj, obsah a historie, ukotvení v RVP
Současná zájmová činnost branného charakteru, přehled a charakteristika různých sdružení, myslivost, BushCraft
Prostředky branné výchovy - metody, pomůcky, organizace, manipulace se vzduchovou zbraní.
Praktická střelba ze vzduchové zbraně (tým)
Ochrana zdraví a majetku, legislativa, modelové případy, zbraně ve společnosti.
První pomoc a její organizace v přírodě. Psychologická krizová intervence v mimořádných situacích.
Principy a specifika využití a výroby osobních ochranných prostředků
Informace a dezinformace, získávání informací a komunikace v době ohrožení
Destruktivní účinky zbraní, konstrukce, principy, exploze, imploze, hluk, nebezpečné záření, pojmy aj.
Chování lidí a obecné postupy v době mimořádných opatření a stavu nouze (pandemie, přírodní katastrofy, nepokoje, teroristický útok)
Táboření, pravidla a legislativa, prostředky přežití v přírodě, voda, vaření, přístřešek, spaní, lov atd.
Orientace v mapě a přírodě, GPS a využití aplikací, odhady a výpočty vzdáleností.
Manipulace a střelba z palné zbraně, legislativa, druhy a použití zbraní, střelivo, praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Pavel Moc, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Jan Krotký, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavel Moc, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Daniel Aichinger, Ph.D. (20%),
Mgr. Václava Klimtová (10%),
Mgr. Jan Krotký, Ph.D. (20%),
Mgr. Pavel Moc, Ph.D. (30%),
PhDr. Mgr. Michal Svoboda, Ph.D. (10%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Dave Canterbury. Bushcraft 101. Adams Media Corporation, 2014. ISBN 1440579776.
-
Doporučená:
Jiří Červinka. Hurá na tábor!. Portál, 2017.
-
Doporučená:
Pavel Černý. Manuál obranné střelby. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4.
-
Doporučená:
Rich Johnson. Průvodce přežití katastrofy. Praha, 2013. ISBN 978-80-256-1023-7.
-
Doporučená:
Gustave Le Bon. Psychologie davu. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-1028-3.
-
Doporučená:
John Wiseman. SAS Příručka jak přežít. Praha, 1999. ISBN 80-7237-280-7.
-
Doporučená:
MV ČR. Zákon o střelných zbraních a střelivu 119/2020 Sb.. Praha, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Distanční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
5
|
Celkem
|
5
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
10
|
Celkem
|
38
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Jednoduché matematické výpočty, znalosti z fyziky a techniky na úrovni prvního ročníku SŠ |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Manuální zručnost, odhad a logické uvažování. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Respektuje autority |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Definuje prostředky a složky branné výchovy.
Orientuje se na běžné úrovni v legislativní problematice související se zbraněmi a jejich použitím.
Charakterizuje principy technických zařízení a uvědomuje si jejich charakteristiky.
Definuje problematické a krizové situace a jejich řešení.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Připravuje a organizuje program neformálního vzdělávání branného charakteru
Orientuje se v přírodě a využívá vybrané navigační pomůcky.
Ovládá pravidla bezpečné manipulace se zbraní.
Získává a zpracovává relevantní informace, rozlišuje kvalitu informací a komunikuje různými způsoby.
Chrání zdraví své i ostatních, využívá k tomu efektivní prostředky.
Identifikuje nebezpečné situace a předchází jim.
Adekvátně reaguje na nenadálé situace a vybírá vhodná řešení s ohledem na existující parametry
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|