|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / 9MSD1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
9MSD1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Matematika s didaktikou /aritmetika/
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
27 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými modely množiny přirozených čísel a metodikou jejich zavedení v počátečním vyučování matematice. Důraz je kladen na didaktickou transformaci poznatků z matematické teorie. Student/ka se naučí porozumět vlastnostem binárních operací, pozná algebraické struktury s jednou operací a algebraické struktury se dvěma operacemi. Porozumí procesu vytváření pojmu přirozené číslo a různým modelům zavádění přirozených čísel a operací s nimi. Získá zkušenosti s aktivitami manipulativního charakteru používanými na 1. stupni při vytváření pojmu přirozené číslo. Zdokonalí své komunikativní kompetence.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
Student/ka úspěšně zvládne jednu zápočtovou písemnou práci na témata:
Vlastnosti binárních operací
Algebraické struktury
Kardinální čísla
Ordinální čísla, Peanova množina
|
Obsah
|
1. Binární operace v množině
2. Vlastnosti binárních operací
3. Algebraické struktury s jednou operací
4. Algebraické struktury se dvěma operacemi
5. Kardinální čísla
6. Operace s kardinálními čísly
7. Kardinální čísla v učivu 1. stupně
8. Ordinální čísla, ordinální čísla v učivu 1. stupně
9. Peanova množina
10. Polookruh všech přirozených čísel
11. Numerace na 1. stupni
12. Sčítání a odčítání přirozených čísel
13. Násobení a dělení přirozených čísel
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc. (100%),
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Miroslava Brožová (100%),
Ing. Jana Hoffmannová (100%),
Mgr. et Mgr. Jana Hoffmannová (100%),
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hejný, M., Stehlíková, N. Číselné představy dětí. UK, Pedagogická fakulta, Praha, 1999.
-
Doporučená:
Gray, E. M., Fall, D. Duality, Ambiguity and Flexibility: A Proceptual View of Simple Arithmetic..
-
Doporučená:
Coufalová, J. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně. PF ZČU Plzeň, 1995.
-
Doporučená:
Coufalová, Jana. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. 4. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-277-2.
-
Doporučená:
Blažková, Růžena. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-89-3.
-
Doporučená:
Učebnice, pracovní sešity a matematické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
-
Doporučená:
Základy elementární aritmetiky pro učitelství 1. stupně ZŠ : Celost. vysokošk. učebnice. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Coufalová, Jana. Základy elementární aritmetiky v 1. ročníku učitelství pro 1. stupeň ZŠ : Sbírka úloh. Plzeň : Pedagogická fakulta [Plzeň], 1990. ISBN 80-7043-013-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
69
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokládá se znalost matematického jazyka na úrovni výstupu předmětu KMT/USM (základy výrokové logiky, základní pojmy teorie množin a teorie relací). Nejsou podmiňující předměty |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka - vymezí základní vlastnosti binárních operací v množině, rozpozná vlastnosti operací sčítání, odčítání, násobení a dělení v jednotlivých číselných množinách, - identifikuje různé typy algebraických struktur s jednou operací a algebraických struktur se dvěma operacemi, - vysvětlí proces vytváření pojmu přirozené číslo z pohledu různých matematických modelů u dětí mladšího školního věku, - na základě příkladů z praxe a vlastního studia učebnic rozpozná různá pojetí zavedení přirozených čísel (kardinální pojetí, ordinální pojetí, zavedení přirozených čísel jako prvků Peanovy množiny), - objasní různé způsoby porovnávání přirozených čísel, - formuluje úkoly numerace v matematice na 1. stupni ZŠ - popíše různé možnosti zavedení operací sčítání, odčítání, násobení a dělení přirozených čísel s ohledem na předoperační myšlení a myšlení na konkrétní úrovni žáků 1. stupně, - ilustruje způsoby práce s dětmi, které nevedou k formálnímu vyučování matematiky. Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, k řešení problémů a částečně i kompetence občanské a sociální. Z profesních kompetencí učitele jsou částečně rozvíjeny zejména kompetence pedagogické a didaktické, částečně diagnostické, komunikativní |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|