|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / 99DIA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
99DIA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika technické výchovy A
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
25
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/DITAM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem předmětu je specifickým způsobem rozvíjet poznatky z obecné didaktiky. Je orientován na zvládnutí učebního procesu v technicky zaměřených předmětech. Předmět je těsně svázán s profesní praxí studentů s cílem co nejefektivněji plánovat, organizovat a řídit výchovně vzdělávací proces. Součástí výuky je exkurze do školy s alternativní formou výuky.
|
Požadavky na studenta
|
Odevzdání dvou seminárních prací:
1. Kurikulum předmětu Technická výchova v modulárním systému.
2. Návrh projektu pro zvolený submodul.
|
Obsah
|
1. Dokumenty školské soustavy.
2. Kurikulum jako základní dokument.
3. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
4. Školní vzdělávací programy.
5. Modulární systém - charakteristika vzhledem k obsahu oblasti Člověk a svět práce.
6. Konstrukce modulů a submodulů.
7. Systémové a mezipředmětové vztahy.
8. Výchovné a vzdělávací cíle technické výchovy - požadavky, návaznost na kompetence.
9. Cíle - taxonomie z hlediska požadavků technické výchovy.
10. Didaktická transformace.
11. - 13. Projektová výuka, projekty v tchv.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno, 2001..
-
Základní:
HONZÍKOVÁ, J., DOSTÁL, J., HAŠKOVÁ, A., KROPÁČ, J., KOŽUCHOVÁ, M., ĎURIŠ, M., FADRHONC, J., STEBILA, J., ČÁSTKOVÁ, P., UHRINOVÁ, M., BENDÍK, M., ŽILKOVÁ, K. Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn. Olomouc UPOL, 2017. ISBN 978-80-244-5238-8.
-
Základní:
Aichinger, Daniel; Brändle, Marcus; Ekkert, Fritz; Fadrhonc, Jan; Heller, Karl; Honzíková, Jarmila,; Honzík, Lukáš; Horlacher, Bernhard; Hrdlička, Jan; Jurich, Norbert; Kanta, Tomáš; Korálová, Eva; Kraitr, Milan,; Král, Jan; Kranzinger, Franz; Prchlík, Jiří; Richtr, Václav,; Simbartl, Petr,; Spurk, Marco; Štich, Lukáš; Štrofová, Jitka,; Trein, Hans-Martin; Augustínová, Lucia. Učení pro život a práci : metodická příručka pro 2. stupeň ZŠ : vzdělávací oblast Člověk a svět práce. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-8140-285-2.
-
Doporučená:
BAJTOŠ, J. Didaktika technických predmetov.. Žilina: Žilinská univerzita,, 1999.
-
Doporučená:
Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vydání I. 2015. ISBN 978-80-7452-111-9.
-
Doporučená:
VALENTA, J. Projektová metoda ve škole a za školou. Pedagogické centrum Plzeň, 1999. ISBN ISBN 80-7020-045-.
-
Doporučená:
Bajtoš, J.; Marhevková, A. Školské podvádzanie. Košice, 2016. ISBN 978-80-8168-452-4.
-
Doporučená:
Kropáč, Jiří; Chráska, Miroslav. Výchova v obecně technických předmětech. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0897-X.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
6
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Celkem
|
125
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní znalosti z obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pochopit koncepci kurikulární transformace základního školství
znát cíle technické výchovy
prokázat znalost RVP ZV
ovládat principy projektové výuky
osvojit si základní učitelské dovednosti - plánování a organizaci vyučovacího procesu
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zvládnout práci s RVP ZV
dokázat vytvořit ŠVP pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce
vytvořit didaktický projekt na zvolené téma |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Studijní praxe, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|