|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / 99DI2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
99DI2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika matematiky 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
27
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
21 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/DIZ2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s různými přístupy ve výkladu učiva, které se týká číselných oborů, výrazů, funkcí a práce s daty. Použít poznatky obecné didaktiky na vyučovaná témata. Zopakovat typové úlohy a vést studenta k vytváření vlastních problémů.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na seminářích - student, případně dvojice studentů předvede část vyučovací hodiny na zvolené téma. Připraví činnosti, pomůcky a pracovní listy, které zadá na semináři a následně je prodiskutuje s ostatními studenty.
2. Student úspěšně zvládne dvě písemné kontrolní práce.
3. Student připraví kontrolní písemnou práci pro žáky ZŠ nebo gymnázia, kterou by šlo použít po dokončení tematického celku z aritmetiky či algebry, včetně jejího řešení a hodnocení.
|
Obsah
|
1. Vývoj představ žáka o geometrickém útvaru, rovinné a prostorové útvary, jejich vlastnosti; vzájemná poloha (2 h)
2. Manipulativní postupy pro určení míry útvarů; obvody a obsahy, povrchy a objemy (2 h)
3. Struktura vyučovací hodiny, zařazování úloh výpočetního charakteru (2 h)
4. Pomůcky v matematice, základy rýsování a znázorňování prostorových útvarů (2 h)
5. Vývoj vyučování matematice; další zobrazovací postupy. (2 h)
6. Transformace úloh; analytická geometrie (2 h)
7. Prostorová představivost; další úlohy analytické geometrie (2 h)
8. Vztahy mezi matematickými útvary, jejich rozlišování a vlastnosti (2 h)
9. Výpočetní technika a její využití při výuce geometrických zobrazení (2 h)
10. Rozšiřující učivo na střední škole; komplexní čísla, diferenciální a integrální počet (2 h)
11. Pojmy v matematice, definice, jejich typy a chyby v definicích (2 h)
12. Symbolický zápis v matematice; logické spojky a kvantifikátory (2 h)
13. Věty v matematice; předpoklad a závěr věty, obrácená a obměněná věta; důkazy vět (2 h)
14. Správný a nesprávný úsudek (1 h)
Studenti se seznamují s problémovými a nestandardními úlohami, připravují složitější úlohy, úlohy rozšiřujícího učiva a také činnosti, které lze zařadit do výuky v matematickém kroužku, neboť zdokonalují logické myšlení, prostorovou představivost, kombinatorické i početní dovednosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Polák, Josef. Didaktika matematiky : Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
Základní:
Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání [online].
(Kolektiv autorů (editoři: Fuchs, E., Zelendová, E.))
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online].
-
Doporučená:
Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-180-0.
-
Doporučená:
Van de Walle, John A. Elementary and middle school mathematics: teaching developmentally. Harlow, 2016. ISBN 978-1-292-09769-5.
-
Doporučená:
Vondrová, Naďa, Rendl, Miroslav. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha: UK, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
-
Doporučená:
Hejný, Milan, Jirotková Darina. Matematické úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání: náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007.. Praha : ÚIV, 2010. ISBN 978-80-211-0612-.
-
Doporučená:
Blažková, Růžena; Budínová, Irena. Matematika pro bystré a nadané žáky. 2. díl. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-266-1157-8.
-
Doporučená:
Hesová, Alena. Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti. Praha : NÚV, 2013. ISBN 978-80-7481-002-2.
-
Doporučená:
Etzold, Heiko; Petzschler, Ines. Nápadník aktivit a her do hodin matematiky. 1. vyd. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0174-6.
-
Doporučená:
Standardy pro základní vzdělávání. Matematika a její aplikace. Opatření ministra školství, mládeže a ... [online]
(Dvořáková, Jana a kol.)
-
Doporučená:
Učebnice, sbírky úloh a další materiály pro ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií.
-
Doporučená:
Starý, K. a kol. Úlohy pro rozvoj dovedností. Metodická publikace pro učitele základních škol a víceletých gymnázií. Praha: ČŠI, 2014.
-
Doporučená:
Hejný, Milan, Jirotková Darina. Úlohy pro rozvoj matematické gramotnosti: utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Praha : ČŠI, 2012. ISBN 978-80-905370-0-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít znalosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
uplatnit vědomosti a dovednosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat postupy pro porovnávání čísel v daném číselném oboru |
vyjmenovat postupy pro řešení rovnic a jejich soustav |
odlišit funkce a jiné závislosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vysvětlit algoritmy operací s čísly v daném číselném oboru |
vyjádřit část celku různými způsoby |
použít vhodnou metodu pro vyřešení slovní úlohy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|