|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMM / TSL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMM
/
TSL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie slévárenských pochodů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
8 / -
|
1 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMM/TSL*
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KMM/TTSS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KMM/ZSZT1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět poskytuje teoretické znalosti o vlastnostech kovových tavenin, jejich proudění a krystalizaci. Rovněž postihuje procesy probíhající na rozhraní tekutého kovu a formy a procesy tuhnutí a chladnutí odlitku.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky pro zápočet: Vypracování referátu.
Zkouška: Zpracování písemné části zkoušky a úspěšné absolvování ústní části zkoušky.
|
Obsah
|
Modely kovových tavenin, základní vlastnosti.
Povrchové napětí, viskozita, zabíhavost.
Proudění kovových tavenin v kanálech slévárenské formy a procesy mez tekutým kovem a formou.
Teplotní pole odlitku a formy, plynový režim formy.
Krystalizace kovů a slitin.
Tuhnutí odlitku, staženiny, nálitky.
Chlazení odlitku, vnitřní pnutí a vady.
Opatření pro omezení vad odlitků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Josef Odehnal, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Ing. Josef Odehnal, Ph.D. (50%),
Ing. Filip Votava (100%),
Ing. Filip Votava (50%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Josef Odehnal, Ph.D. (50%),
Ing. Filip Votava (100%),
Ing. Filip Votava (50%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Popsat způsoby formování, nálitkování a odlévání odlitků.
Popíše mechanismy přestupu tepla mezi taveninou a formou.
Příčiny změn charakteru proudění taveniny ve vtokové soustavě a dutině formy.
Základy difuse v tavenině a tuhém stavu.
Charakterizuje vady odlitků.
Charakterizuje typy materiálů, které se používají na odlitky pro energetiku a další aplikace. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zvládá samostatně navrhnout slévárenské přídavky.
Navrhnout úkosy a způsob formování pro odlití jednoduché součásti.
Interpretovat vzniklé vady v odlitku.
Dovede vypracovat technickou zprávu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Schopnost popsat mechanismus tuhnutí a chladnutí odlitku.
Úpravou tvaru odlitku dokáže příznivě usměrnit tuhnutí odlitku.
Umí popsat mechanismus vzniku mikro a makro segregací.
Zná možnosti úpravy proudění taveniny ve vtokové soustavě.
Dokáže popsat plynový režim formy.
Znát mechanismus vzniku trhlin a prasklin.
Zvládat posoudit příčiny vzniku vad a navrhne opatření k jejich odstranění. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen návrhu vtokové soustavy a nálitků pro jednoduché tvary odlitků.
Posoudit možnost výroby konkrétní slitiny v závislosti na možném technickém vybavení.
Může posoudit vhodnost technologie tavení pro dosažení jakostní výroby.
Dokáže upravit konstrukci odlitku dle slévárenských a kvalitativních požadavků. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|