|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMM / DPD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMM
/
DPD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Defektoskopie a provozní diagnostika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMM/DPD*
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KMM/NM nebo KMM/NOM nebo KMM/9NM
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi a fyzikálními principy zjišťování materiálové integrity , resp. vad, které se mohou v materiálech vyskytovat. Základní metody nedestruktivního zkoušení (NDT) materiálu, se kterými bude student obeznámen zahrnují: akustickou emisi, elektromagnetické zkoušení (včetně metody vířivých proudů), zkoušení založené na měření teploty či infračerveného záření, zkoušení těsnosti systémů, kapilární zkoušení, magnetická polévací metoda, neutronová radiografie, prozařovací zkoušení, ultrazvukové zkoušení, analýza vibrací, vizuální zkoušení. V předmětu jsou probírány nejen klasické metody, ale také nejmodernější trendy v oboru NDT. V rámci předmětu jsou realizovány praktická cvičení, při kterých si studenti samy vyzkouší některé metody nedestruktivního zkoušení materiálů a kalibrace měřících přístrojů. Dalším cílem je seznámit studenty se základními typy vad a jejich vlivem na životnost a spolehlivost konstrukcí, včetně způsobů jejich optimální detekce. Student bude seznámen s některými evropskými technickými normami, které jsou závazné pro příslušná zkoušení metodami NDT. V rámci předmětu jsou uskutečněny exkurze do významných strojírenských firem zabývajících se nedestruktivním zkoušením materiálu.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky pro zápočet:
1) Účast na praktických cvičení, správné sestavení zkušební návodky pro jednotlivé techniky NDT v rámci praktických cvičení.
2) Úspěšné absolvování zápočtového testu.
Podmínky pro zkoušku:
1) Úspěšné absolvování ústní části zkoušky.
|
Obsah
|
Oblast nedestruktivního zkoušení materiálů je s ohledem na podstatu zkoušení, kdy nedochází při jeho studiu materiálu k poškození, v praxi stále více žádoucí a nenahraditelné. Oblast nedestruktivního zkoušení materiálu (dále jen NDT) není pouze jedním z odvětvím materiálového zkušebnictví, ale oborem, jehož rozsah využitelnosti je multioborový. V současnosti neexistuje žádná oblast technických a přírodních věd, která by nevyužívala alespoň některou z metod NDT.
V rámci tohoto předmětu je student seznámen nejen teoreticky, ale i prakticky.
Přehled témat přednášek:
1.Úvod do problematiky nedestruktivního zkoušení: oblast zkoušení, definice jednotlivých metod NDT, fyzikální omezení metod NDT.
2.Typy defektů, úvod do kvantitativní nedestruktivní analýzy (NDE), filozofie kontroly lomů, aplikace NDE pro určování spolehlivosti systémů
3.Vizuální zkoušení
4.Kapilární zkoušení
5.Magnetické zkoušení, Magnetická polévací metoda, Metody vířivých proudů, Elektromagnetické metody
6.Prozařovací zkoušení, neutronové prozařovací metody
7.Metody založené na akustické emisi
8.Zkoušení ultrazvukem
9.Zkoušení založené na měření teploty či infračerveného záření
10.Zkoušení těsnosti systémů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
COURSEWARE ZČU
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Míšek,B.-Ptáček,L. Defektoskopie a provozní diagnostika. VUT Brno, 1992.
-
Základní:
Kopec, Bernard. Nedestruktivní zkoušení materiálů a konstrukcí : (nauka o materiálu IV). Brno : CERM, 2008. ISBN 978-80-7204-591-4.
-
Doporučená:
Defektoskopie v otázkách a odpovědích. 1. vyd. Praha : SNTL, 1989. ISBN 80-03-00100-5.
-
Doporučená:
ASM Handbook Volume 17. Nondestructive evaluation and quality control, ASM International, 1997.. 1997.
-
Doporučená:
Havlíček a kol. Provozní spolehlivost strojů. SZN Praha, 1989.
-
Doporučená:
Janoušek, Ivo; Kozák, Josef; Taraba, Oldřich. Technická diagnostika. 1. vyd. Praha : SNTL, 1988.
-
Doporučená:
Jenčík, Josef; Kuhn, Ludvík. Technická měření ve strojnictví. Vyd. 1. Praha : SNTL, 1982.
-
Doporučená:
Obraz, Jaroslav. Zkoušení materiálu ultrazvukem. 1. vyd. Praha : SNTL, 1989. ISBN 80-03-00097-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
46
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
6
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
5
|
Celkem
|
122
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základy strojírenské fyziky a základy elektrotechniky
pojmenovat základní termíny z oblasti nauky o materiálu
orientovat se v oblasti kovových a nekovových materiálů
charakterizovat základní vlastnosti kovových i nekovových materiálů
disponovat základní znalostí o lomové mechanice |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozumět základům metalografie a materiálového zkušebnictví
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
schopnost orientovat se v problematice nedestruktivního testování materiálů
přehled o základních zkouškách NDT včetně speciálních progresivních laboratorních metod
dokáže posoudit fyzikální limity jednotlivých metod NDT
přehled o normativních záležitostech spojených s NDT |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést základní zkoušky NDT včetně správné techniky jejich kalibrace
dokázat prakticky vyhodnocovat stav materiálu z hlediska přítomnosti poruch |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|