|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / UME
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
UME
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do mechatroniky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KME/MECH1 a KME/MECH2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Porozumět základním pojmům z oboru mechatronika
Obeznámit se s měřicími, řídicími a akčními komponentami.
Obeznámit se s přenosovými funkcemi diskrétních systémů s jedním stupněm volnosti a kmitáním diskrétního systému s jedním stupněm volnosti včetně aktivního tlumení vibrací.
Získat zkušeností s piezoelektrickými senzory a aktuátory.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
Vypracování a odevzdání semestrální práce na odpovídající úrovni.
Požadavky ke zkoušce:
Aktivní znalost přednášené látky a schopnost aplikovat získané poznatky na řešení konkrétních úloh.
|
Obsah
|
1. týden: Přednáška - Mechatronika jako disciplina, její význam, mechatronický systém a jeho komponenty. Nejběžnější typy senzorů a aktuátorů.
2. týden: Přednáška - Modelování mechatronických kmitavých systémů s jedním stupněm volnosti.
3. týden Přednáška - Modely mechatronických systémů v časové a frekvenční oblasti. Využití integrálních transformací
4. týden Přednáška - Přenosová funkce a její vyšetřování pro soustavy s jedním stupněm volnosti. Jednoduché řízení rovinných mechanismů s jedním stupněm volnosti.
5. týden: Přednáška - Zpětnovazební řízení mechatronických systémů s jedním stupněm volnosti s aplikacemi. Návrh parametrů zpětné vazby z hlediska robustnosti řízení.
6. týden: Přednáška - Aktivní tlumení vibrací systémů s jedním stupněm volnosti.
7. a 8. týden:Přednáška - Kmitání lineárních diskrétních systémů s n stupni volnosti. Řešení v časové a frekvenční oblasti. Určení matice frekvenčních přenosů.
9. týden: Přednáška - Aktivní tlumení vibrací lineárních systémů s n stupni volnosti. Typy zpětných vazeb. Návrh parametrů zpětné vazby z hlediska robustnosti řízení.
10., 11. týden:Přednáška -Kmitání lineárních kontinuí, modální metoda. Metody diskretizace kontinuí a metody přímé numerické integrace
12. týden:Přednáška - Aktivní tlumení lineárních kontinuí pomocí piezoelektrických senzorů a aktuátorů.
13. týden:řednáška - Aplikace aktivního tlumení na nosníky, desky a skořepiny
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
96
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v problematice mechaniky tuhých těles na úrovni základního kursu mechaniky vysokých škol technického směru |
disponovat vědomostmi z teorie kmitání lineárních systémů |
definovat základní pojmy z maticového počtu a z lineární algebry |
zná zásady derivování a má základy diferenciálního a integrálního počtu z oblasti matematické analýzy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
sestavit fyzikální a matematický model mechanické části mechatronického systému |
realizovat numerickou integraci soustavy obyčejných nelineárních diferenciálních rovnic pomocí komerčního SW (MATLAB) |
převést matematický model mechanické části mechatronického systému do maticového nebo vektorového tvaru |
analyzovat modální a spektrální vlastnosti lineárního kmitavého systému |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat matematický model mechatronického systému |
identifikovat vlastnosti mechatronického systému |
popsat požadavky kladené na způsob řízení (feedback, feedforward) |
orientovat se v problematice návrhu zpětnovazebního řízení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout s ohledem na charakter, rozměry a velikost buzení mechanického systému vhodný typ aktivních prvků a snímačů |
sestavit matematický model mechatronického systému včetně zpětné vazby |
navrhnout vhodný zákon řízení z hlediska robustnosti řízení |
matematicky simulovat chování výsledného mechatronického systému |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|