|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / STA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
STA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Statika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
359 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KME/SZMTT
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky
- definice vektoru síly, vektoru momentu a typů silových soustav
- rovnováhy hmotných bodů
- rovnováhy těles (v rovině a prostoru)
- rovnováhy vázané soustavy mnoha těles
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
Vypracování a odevzdání semestrální práce na odpovídající úrovni. Semestrální práci zadává a hodnotí vyučující rozvrhové akce, na které je student zapsán. Zápočty z předmětu KME/STA získané v předchozích letech studia se neuznávají.
Požadavky ke zkoušce:
Aktivní znalost přednášené látky a schopnost aplikovat na řešení konkrétních úloh.
Charakteristika zkoušky: Zkouška z předmětu KME/STA má pouze písemnou formu. Ke zkoušce nejsou povoleny žádné pomocné materiály. Každý student prokáže u zkoušky svoji totožnost kartou JIS a občanským průkazem (oba tyto doklady současně, jinak nebude ke zkoušce připuštěn) a ke zkoušce si přinese dostatečný počet čistých papírů formátu A4, psací potřeby a neprogramovatelnou kalkulačku.
Struktura písemného testu
1. Šest základních otázek (á 2 body za správnou odpověď, max. 12 bodů, nutno získat minimálně 2 body).
2. Čtyři příklady ze statiky bodu a tělesa (á 3 body za správné řešení, max. 12 bodů, nutno získat minimálně 2 body).
3. Čtyři příklady ze statiky soustavy těles (á 4 body za správné řešení, max. 16 bodů, nutno získat minimálně 3 body).
4. Maximální počet bodů z písemné zkoušky je 40 bodů.
Hodnocení zkoušky
34 až 40 bodů - výborně,
26 až 33 bodů - velmi dobře,
18 až 25 bodů - dobře,
0 až 17 bodů - nevyhověl.
|
Obsah
|
1) Předmět mechaniky, rozdělení. Síla určení, skládání, rozklad. Moment síly k bodu.
2) Moment síly k ose. Varignonova věta. Silová dvojice, základní věty statiky.
3) Silová pole, práce a výkon síly a momentu. Účinnost mechanických soustav.
4) Náhrada, ekvivalence, rovnováha - soustava sil se společným působištěm (rovinná, prostorová). Uložení a rovnováha bodu v rovině, analytické a grafické řešení.
5) Uložení a rovnováha bodu v prostoru (včetně pasivních účinků). Analytické řešení.
6) Náhrada, ekvivalence, rovnováha - obecná rovinná soustava sil, rovnoběžné síly v rovině.
7) Uložení a rovnováha tělesa v rovině (včetně pasivních účinků). Analytické a grafické řešení.
8) Uložení a rovnováha tělesa v rovině. Tření vláken, spojité zatížení.
9) Náhrada, ekvivalence, rovnováha - obecná prostorová soustav sil. Vektorový kříž, silový šroub.
10) Rovnoběžné síly v prostoru, středisko rovnoběžných sil, střed hmotnosti.
11) Uložení a rovnováha tělesa v prostoru (ideální vazby). Složení soustavy těles.
12) Statické řešení soustavy těles analytické a grafické řešení.
13) Statické řešení prutových soustav (styčníková a průsečná metoda), soustavy s ozubenými koly.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Ing. Jiří Křen, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Prof. Ing. Jiří Křen, CSc. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Radek Bulín, Ph.D. (100%),
Ing. Štěpán Dyk, Ph.D. (100%),
Ing. Miroslav Horák, Ph.D. (100%),
Prof. Ing. Jiří Křen, CSc. (100%),
Ing. Stanislav Plánička, Ph.D. (100%),
Ing. Jan Rendl, Ph.D. (100%),
Prof. Ing. Jan Vimmr, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Rosenberg, Josef. Statika. 1. vyd. Plzeň : VŠSE, 1978.
-
Základní:
Juliš,K.-Tepřík,O.-Slavík,A. Statika. SNLT/. ALFA Praha, 1987.
-
Doporučená:
Hibbeler, Russell C. Engineering mechanics. Statics / R.C. Hibbeler. 11th ed. Upper Saddle River : Prentice Hall, 2006. ISBN 0-13-221500-4.
-
Doporučená:
Křen,J. Řešené příklady ze statiky I., II. Skripta VŠSE Plzeň, 1985.
-
Doporučená:
Hlaváč, Zdeněk; Vimmr, Jan. Sbírka příkladů ze statiky a kinematiky. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-609-7.
-
Doporučená:
Nelson, E. W.; Best, Charles L.; McLean, W. G.; Potter, Merle C. Statics. 2010. ISBN 978-0-07-163237-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
94
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se ve vektorovém počtu |
klasifikovat základní vztahy vektorové analýzy |
disponovat základními znalostmi z trigonometrie a goniometrie |
definovat derivaci a integraci základních funkcí matematické analýzy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vypočítat skalární a vektorový součin vektorů |
řešit základní úlohy trigonometrie |
realizovat základní operace diferenciálního a integrálního počtu |
charakterizovat základní silové soustavy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat moment síly k bodu a ose |
definovat dvojici sil |
orientovat se v uložení hmotného bodu a tělesa |
identifikovat střed hmotnosti těles |
klasifikovat zatížení vázané mechanické soustavy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vypočítat moment síly a dvojice sil k bodu a ose |
určit střed hmotnosti těles |
řešit rovnováhu hmotného bodu a tělesa (ideální a reálné vazby) |
řešit a charakterizovat rovnováhu vázané soustavy mnoha těles |
charakterizovat prutové soustavy a soustavy s ozubenými koly |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|