|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / PPS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
PPS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pružnost a pevnost S1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
21 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student
- bude znát základní předpoklíady, zákonitostí a metodiku pro řešení problémů teorie pružnosti,
- pochopí víceosé napjatosti a mezní stavy plasticity
- pochopí vliv smykových napětí při ohybu a princip metody konečných prvků,
- obeznámí se s principem navrhování kostrukcí metodou dílčích součinitelů podle eurokódů.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
Vypracovaná a odevzdaná semestrální práce na odpovídající úrovni.
Požadavky ke zkoušce:
Aktivní znalost odpřednášené látky se schopností její aplikace na řešení konkrétních úloh.
|
Obsah
|
1. Úvod, vnější a vnitřní síly, složky napětí, napjatost, Hookeův zákon, hustota deformační energie.
2. Metoda navrhování konstrukcí. Metoda dílčích součinitelů podle eurokódů, mezní stav únosnosti, mezní stav použitelnosti.
3. Analýza prutů: Analýza namáhání prutu: vnitřní silové účinky (normálová síla, složky smykové síly, momenty). Podmínky rovnováhy vnitřních sil: Schwedlerovy - Žuravského věty.
4. - 5. Tah-tlak, jednoduchý ohyb, šikmý ohyb.
6. Kombinace ohybu s tlakem (tahem), jádro průřezu.
7. Staticky neurčité úlohy: tah-tlak, krut.
8. Staticky neurčité úlohy: ohyb.
9. - 10. Základy teorie plasticity: tah, ohyb (pružně plastický ohyb, mezní ohybový moment, plastický kloub. plastický kolaps nosníků), kombinace ohyb - tah. Podmínky plasticity Trescova, HMH, kombinace ohyb - krut.
11. Smykové napětí masivních a tenkostěnných průřezů aplikace na svařované, šroubové a nýtové spoje.
12. Rovinná napjatost.
13. Prostorová napjatost.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a elektronickými materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šejnoha J. - Bittnerová J. Pružnost a pevnost. ČVUT Praha, 2006.
-
Základní:
Plánička F., Krystek J., Kottner R. Pružnost a pevnost ve stavebním inženýrství - Sbírka příkladů.. ZČU v Plzni, 2018. ISBN 978-80-261-0755-2.
-
Doporučená:
Žák, Jaroslav; Pěnčík, Jan. Stavební mechanika. Antikva, 2005.
-
Doporučená:
Plánička, František. Základy matematické teorie pružnosti a moderní výpočtové metody. Plzeň : VŠSE, 1991. ISBN 80-7082-032-2.
-
Doporučená:
Plánička, František; Kuliš, Zdeněk. Základy teorie plasticity. Praha : ČVUT, 2004. ISBN 80-01-02876-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
32
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
34
|
Celkem
|
131
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát a orientovat se v diferenciálním a integrálnim počtu |
znát a orientovat se v lineární algebře |
znát a orientovat se v klasické mechanice těles |
znát a orientovat se v geometrických charakteristikách průřezů |
znát a orientovat se ve složkách napětí a vnitřních sil |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
určit vnitřní síly |
řešit obyčejné diferenciální rovnice druhého řádu s konstantními součiniteli |
zvolit vhodnou metodu pro výpočet deformace tělesa |
uplatnit Hookeův zákon při řešení úloh lineární teorie pružnosti |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
mít přehled o metodách při řešení úloh lineární teorie pružnosti |
získat znalosti o kombinovaném namáhání prutů |
získat základní znalosti o plastickém stavu těles |
získat znalosti o plastickém kolapsu nosníků |
získat znalosti o mezních stavech stavebních prvků |
získat znalosti o metodě konečných prvků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit výpočtový model úlohy |
řešit staticky neurčité úlohy |
určit mezní zatížení pro vznik plastického kolapsu nosníku |
posoudit spolehlivost konstrukčního prvku podle 1. a 2. mezního stavu |
uplatnit kombinované namáhání ohyb-tah u prutů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
|
|
|
|