|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / PDSTA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
PDSTA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Statika pro design
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
7 / -
|
0 / 3
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KME/PDZME
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cíle předmětu (anotace):
- uvést studenty do řešení problémů statiky hmotného bodu a dokonale tuhého tělesa v rovině a prostoru s využitím analytických a grafických metod,
- seznámit studenty se statickým řešením rovinných a prostorových soustav těles (nepohyblivé soustavy těles, prutové soustavy, mechanismy),
- přiblížit studentům základy analytické statiky a představit jim princip virtuálních prací.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
Vypracování a odevzdání semestrální práce na odpovídající úrovni.
Zápočet z předmětu KME/PDSTA získaný v předchozích letech studia se neuznává.
Požadavky ke zkoušce:
Aktivní znalost přednášené látky a schopnost aplikovat získané poznatky na řešení konkrétních úloh.
|
Obsah
|
Harmonogram:
1. týden:
Přednáška - Rovinná soustava sil o společném působišti. Uložení a rovnováha hmotného bodu v rovině (včetně pasivních účinků) - analytické a grafické řešení.
Cvičení - Analytické a grafické řešení rovnováhy hmotného bodu v rovině. Aplikace na konkrétních příkladech.
2. týden:
Přednáška - Uložení a rovnováha hmotného bodu v prostoru (včetně pasivních účinků) - analytické řešení.
Cvičení - Analytické řešení rovnováhy hmotného bodu v prostoru. Aplikace na konkrétních příkladech.
3. týden:
Přednáška - Obecná rovinná soustava sil. Uložení a rovnováha tělesa v rovině (včetně pasivních účinků) - analytické a grafické řešení.
Cvičení - Analytické a grafické řešení rovnováhy tělesa v rovině. Aplikace na konkrétních příkladech.
4. týden:
Přednáška - Uložení a rovnováha tělesa v rovině - pokračování. Tření vláken, spojité zatížení.
Cvičení - Analytické a grafické řešení rovnováhy tělesa v rovině. Aplikace na konkrétních příkladech - pokračování.
5. týden:
Přednáška - Obecná prostorová soustava sil. Uložení a rovnováha tělesa v prostoru - analytické řešení.
Cvičení - Analytické řešení rovnováhy tělesa v prostoru. Aplikace na konkrétních příkladech.
6. týden:
Přednáška - Vnitřní statické účinky v tělese.
Cvičení - Vyšetřování vnitřních statických účinků v tělesech. Aplikace na příkladech.
7. týden:
Přednáška - Složení rovinných soustav těles. Pohyblivost a statická určitost.
Cvičení - Ukázky simulace pohybu základních trojčlenných a čtyřčlenných mechanismů. Ukázky modelů vybraných mechanismů.
8. týden:
Přednáška - Statické řešení nepohyblivých rovinných soustav těles metodou uvolňování - analytické a grafické řešení.
Cvičení - Analytické a grafické řešení statické rovnováhy vybraných nepohyblivých soustav těles.
9. týden:
Přednáška - Prutové soustavy v technické praxi. Statická a tvarová určitost, vytváření prutových soustav. Metody statického řešení rovinných a prostorových prutových soustav (styčníková a průsečná metoda).
Cvičení - Statické řešení rovinných a prostorových prutových soustav. Aplikace na konkrétních příkladech.
10. týden:
Přednáška - Statické řešení pohyblivých rovinných soustav těles (včetně určování pasivních účinků) - analytické a grafické řešení.
Cvičení - Analytické a grafické řešení statické rovnováhy vybraných rovinných mechanismů. Zadání semestrální práce.
11. týden:
Přednáška - Soustavy s ozubenými koly a prostorové soustavy těles.
Cvičení - Statické řešení soustav s ozubenými koly.
12. týden:
Přednáška - Základy analytické statiky. Souřadnice a vazby. Princip virtuálních prací.
Cvičení - Aplikace principu virtuálních prací ve statice.
13. týden:
Přednáška - Vyšetřování stability statické rovnovážné polohy.
Cvičení - Aplikace principu virtuálních prací ve statice - pokračování.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Juliš,K.-Tepřík,O.-Slavík,A. Statika. SNLT/. ALFA Praha, 1987.
-
Rozšiřující:
Hlaváč, Zdeněk; Vimmr, Jan. Sbírka příkladů ze statiky a kinematiky. 2. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0138-3.
-
Doporučená:
Křen, Jiří. Řešené příklady ze statiky. I. část. Plzeň : VŠSE, 1985.
-
Doporučená:
Křen, Jiří. Řešené příklady ze statiky. II. část. 1. vyd. Plzeň : VŠSE, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
107
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat elementární trigonometrické funkce |
vysvětlit a orientovat se v základech vektorového počtu |
disponovat znalostmi maticového počtu |
orientovat se v základních metodách derivování a integrování |
vysvětlit význam síly a momentu |
klasifikovat silové soustavy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
definovat sílu a moment k bodu i ose |
provést výpočet náhrady a ekvivalence silové soustavy |
určit polohu střediska hmotnosti těles |
řešit soustavy lineárních algebraických rovnic |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat počet stupňů volnosti hmotného objektu |
stanovit příslušný počet podmínek rovnováhy hmotného objektu |
vysvětlit základní analytické a grafické metody pro statické řešení hmotného bodu |
vysvětlit základní analytické a grafické metody pro statické řešení tuhého tělesa a soustav těles v rovině |
orientovat se v principu virtuálních prací |
vymezit základy analytické statiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
řešit problémy statiky hmotného bodu v rovině a prostoru |
řešit problémy statiky tuhého tělesa v rovině a prostoru |
aplikovat metody pro statické řešení rovinných a prostorových prutových soustav |
vyšetřovat vnitřní statické účinky v tělese |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Individuální konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Individuální konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|