|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / ŽBK1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
ŽBK1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Železobetonové konstrukce 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student se seznámí
- s navrhováním železobetonových nosných konstrukcí.v ohybu, smyku a tlaku
- se základními principy návrhu konstrukcí pro mezní stav únosnosti
- s mezními stavy spolehlivosti a použitelnosti a s pravidly pro vyztužování želbet. konstrukcí.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
Vypracování a odevzdání semestrální práce při splnění podmínek jejího zadání.
Zápočet získaný v předchozích letech studia se neuznává.
Požadavky ke zkoušce:
Aktivní znalost přednášené látky a schopnost její aplikace při navrhování. konstrukčních prvků.
|
Obsah
|
1. Klasifikace betonů, pevnostní třídy betonu, objemové třídy betonu, pracovní diagram betonu, betonářská výztuž - požadavky, pracovní diagram, druhy výztuže, nekovová výztuž,
2. Soudržnost betonu a oceli, funkce kompozitu beton+ocel, napjatostní stádia, idealizace konstrukce, mezní stav únosnosti, proces předběžného navrhování ohýbaných konstrukcí vhledem k 2. meznímu stavu
3. Klasifikace prvků dle namáhání, prvky namáhané prostým ohybem, obdélníkový průřez, T průřez, průřez teoretického tvaru
4.Prvky namáhané ohybem, zmínka o šikmém ohybu. Pružná analýza a plastická analýza.
5. Prvky namáhané smykovou silou, porušení smykem, příhradová analogie, návrh smykové výztuže
6. Kotvení výztuže, vykrývací obrazec ohybových momentů
7. Konstrukční zásady ohýbaných prvků, zopakování krytí výztuže, stykování výztuže, základní úpravy výztuže
8.Prvky namáhané kombinací ohyb-normálová síla, interakční diagram, návrh výztuže
9.Definice štíhlých a masivních tlačených prvků, vyšetřování účinků 2. Řádu (encyklopedicky), konstrukční zásady sloupů a stěn
10. Mezní stav použitelnosti - štíhlost, průřezové charakteristiky prvku bez a s trhlinami mezní stav omezení napětí, deformace prostého nosníku
11. Prvky z prostého a slabě vyztuženého betonu
12. Modelování železobetonových konstrukcí pomocí MKP
13. Příklady vyztužení ohýbaných a tlačených konstrukcí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kohoutková A., a kol. Betonové konstrukce 1.. ČVUT FSv Praha, 2005.
-
Základní:
Procházka J. a kol. Navrhování betonových konstrukcí 1.. ČBS Servis s.r.o., Praha, 2006.
-
Doporučená:
Bilčík J. a kol. Betónové konštrukcie. BETONING s.r.o.,. Bratislava, 2005.
-
Doporučená:
ČSN EN 1992-1-1 ? Navrhování betonových konstrukcí ? Obecně ? Část 1.1.Obecná pravidla pro pozemní a inženýrské stavby.
-
Doporučená:
Procházka. Navrhování:betonových konstrukcí - příručka k ČSN EN 1992-1-1 a 1-2. CKAIT, 2010.
-
Doporučená:
Procházka J., a kol. Příklady navrhování betonových konstrukcí 1.. ČVUT FSv, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
23
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základy z předmětů Technologie betonu, Stavební materiály, Pružnost a pevnost, Statika, Zděné konstrukce a Zatížení a spolehlivost staveb |
znát principy výpočtu vnitřních sil |
definovat vybrané průřezové charakteristiky významné pro statický výpočet jako moment setrvačnosti, průřezový modul, poloměr setrvačnosti a podobně |
klasifikovat typy podpor a typy vazeb mezi jednotlivými pruty |
znát základní pojmy pružnosti a pevnosti, především pružné a palstické rozdělení normálového napětí a smykové napětí v průřezu |
vysvětlit vliv 2. řádu utlačených konstrukcí |
znát význam teorie mezních stavů a pravidla pro tvorbu základních kombinací zatížení |
znát třídy prostředí železobetonových konstrukcí definované v ČSN EN 1992-1 |
znát jednotlivé složky betonu a jejich význam |
znát pevnostní třídy betonů popsaných v ČSN EN 206 a pracovní diagram prostého betonu |
orientovat se ve zpracovávání čerstvého betonu na stavbě |
znát základní typy betonářské výztuže a její pracovní diagram |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
určit statickou určitost/neurčitost statického modelu |
stanovit kombinace zatížení mezního stavu únosnosti a použitelnosti |
stanovit vnitřní síly pro jednoduché prutové konstrukce (prostý nosník s konzolou, spojitý nosník) |
vypočítat průřezové charakteristiky |
uplatnit správné značení betonů a ocelové výztuže dle platných norem |
určit třídu prostředí podle umístění železobetonové konstrukce nebo její části |
navrhnout vhodnou pevnostní třídu betonu pro danou třídu prostředí |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát význam krytí výztuže v závislosti na třídě prostředí |
znát spolupůsobení betonu a výztuže, kotvení výztuže v betonu a stykování výztuže |
znát napjatostní stádia ohýbaných prvků a současnou metodiku pro návrh železobetonových prvků dle ČSN EN 1992-1-1 |
znát princip návrhu ohýbaných železobetonových prutů obecného průřezu a desek pnutých v jednom směru, návrh a posouzení tahové výztuže, omezení při návrhu průřezu, význam tlačené výztuže a efektivního T-průřezu |
znát princip posouzení smyku u smykově nevyztužených prvků |
znát princip návrhu a posouzení prutových prvků obdélníkového průřezu se smykovou výztuží na účinky posouvající síly a prostého kroutícího momentu, metody náhradní příhradoviny a vliv normálové síly na únosnost |
znát termín protlačení stropních desek a princip posouzení bez smykové a se smykovou výztuží |
znát vliv smyku v podélné spáře a způsob jejich zachycení |
znát vliv kombinace zatížení prutových prvků ohybovým momentem a normálovou silou bez vlivu štíhlosti, napjatostní stádia, interakční diagram a návrh výztuže |
znát vliv kombinace zatížení prutových prvků ohybovým momentem a normálovou silou s vlivem štíhlosti, chování štíhlých prvků a zjednodušené metody vyšetřování účinků 2. řádu |
znát konstrukční zásady vyztužování prutových prvků a desek nosných v jednom směru |
orientovat se v problémech navrhování železobetonových konstrukcí |
určit vhodné třídy betonu, výztuže, její krytí a prostředí pro životnost konstrukce |
osvojit si znalosti výkresů výztuže pro jednoduchou stropní konstrukci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
stanovit krytí výztuže, kotevní výztuže a stykování výztuže |
navrhnout a posoudit ohýbané železobetonové pruty obdélníkového průřezu a T-průřezu s jednostranným vyztužením a s využitím tlačené výztuže dle ČSN EN 1992-1-1 |
posoudit smykově nevyztužené prvky dle ČSN EN 1992-1-1 |
navrhnout a posoudit prutové prvky obdélníkového průřezu se smykovou výztuží na účinky posouvající síly a prostého kroutícího momentu dle ČSN EN 1992-1-1 |
posoudit protlačení stropních desek bez smykové a se smykovou výztuží dle ČSN EN 1992-1-1 |
posoudit smyk v podélné spáře dle ČSN EN 1992-1-1 |
sestavit interakční diagram včetně návrhu výztuže pro prutové prvky obdélníkového průřezu zatížené kombinací ohybového momentu a normálové síly bez vlivu štíhlosti |
posoudit štíhlost tlačených prvků dle ČSN EN 1992-1-1 |
stanovit ohybové momenty 2.řádu u štíhlých tlačených prvků pomocí metody jmenovitých křivostí a metody jmenovitých tuhostí dle ČSN EN 1992-1-1 |
provést výkresy vyztužení jednoduchých prutových prvků a desk pnutých v jednom směru podle statického výpočtu a konstrukčních zásad |
řešit danou konstrukci z hlediska mezních stavů únosnosti a použitelnosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|