|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / GVS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
GVS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Geometrické vidění světa
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
71 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen hlavně pro studenty z jiných odborných specializací něž matematika či geometrie. Studenti jsou ve stručné formě seznámeni se základními geometrickými postupy a jejich aplikacemi ve světě kolem nás. Hlavním cílem je ukázat, jak moderní geometrické metody přispívají ke studiu a řešení každodenních problémů reálného života. Předmět si rovněž klade za cíl seznámit studenty s používáním analytické metody v eukleidovské geometrii, s problematikou rovinných a prostorových geometrických transformací a se základy teorie křivek a ploch včetně jejich vizualizace nejen klasickými metodami deskriptivní geometrie, ale i pomocí moderních počítačových 3D modelářů. Aplikace jsou dokumentovány na oblasti výtvarného umění, architektury, vědy, techniky a na úloze geometrie ve vzdělávání a našem kulturním dědictví.
|
Požadavky na studenta
|
Během semestru se píší dvě zápočtové práce, přičemž za každou lze získat max. 10 bodů - podmínkou udělení zápočtu je v součtu zisk alespoň 11 bodů z obou prací. Dále studenti vypracují 2 domácí semestrální zápočtové práce, v nichž musí prokázat aktivní osvojení teorie, konstrukcí a aplikací.
Závěrečná zkouška má dvě části, a to písemnou (70% známky) a ústní (30% známky). Při hodnocení budou posuzovány získané způsobilosti.
|
Obsah
|
Globální a lokální souřadnicové systémy. Základy analytické geometrie v rovině a prostoru. Mnohostěny, polyedrické plochy, platónská a archimédovská tělesa, zlatý řez. Boolovské operace, Feature Based Modelling. Promítání, Mongeova projekce a lineární perspektiva, nelineární zobrazení, osvětlení, stínování. Geometrické transformace v rovině a v prostoru. Křivky a plochy a jejich vlastnosti a zobrazování. Speciální třídy ploch (rotační, translační, přímkové, rozvinutelné, šroubové, kanálové plochy) a jejich užití. Aplikace geometrických metod ve výtvarném umění, v architektuře, vědě, technice atd.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pottmann, Helmut. Architectural geometry. 1st ed. Exton : Bentley Institute Press, 2007. ISBN 978-1-934493-04-5.
-
Základní:
Meyer, Walter. Geometry and its applications. San Diego : Academic Press, 1999. ISBN 0-12-493270-3.
-
Základní:
Černý, J., Kočandrlová, M. Konstruktivní geometrie. Česká technika ? nakladatelství ČVUT, 2004. ISBN 80-01-03089-X.
-
Rozšiřující:
Urban, Alois. Deskriptivní geometrie. I.. Praha : SNTL, 1977.
-
Rozšiřující:
Sekanina, M. a kol. Geometrie. 2. díl.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
-
Doporučená:
Urban, Alois. Deskriptivní geometrie. II.. Praha : SNTL, 1979.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Celkem
|
94
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět základním poučkám z elementární geometrie a trigonometrie v rozsahu učiva střední školy |
rozumět základním principům z maticové algebry a vektorového počtu |
rozumět základním principům elementárního kalkulu s ohledem na reálné funkce jedné a dvou prouměnných |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat osvojené postupy na elementární geometrické úlohy na úrovni střední školy |
počítat s vektory, maticemi a determinanty |
řešit vhodné soustavy polynomiálních rovnic |
používat aparát kalkulu na základní úlohy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozumět použití analytické metody v geometrii |
rozumět základním vlastnostem elementárních geometrických zobrazení v rovině a v prostoru |
orientovat se v popisu elementárních geometrických objektů (zejména speciálních tříd křivek a ploch) |
chápat vývoj geometrie jako součást našeho kulturního dědictví |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aktivně používat analytickou metodu při řešení základních i aplikovaných úloh |
rozeznávat základní tvary ve světě kolem nás (mnohostěny, křivky, plochy, diskrétní povrchy, atd.) |
provádět vhodný rozklad složitějších geometrických objektů na základní prvky |
analyzovat vybrané geometrické vlastnosti, především s ohledem na jejich aplikační využití ve své studijní a budoucí profesní specializaci |
nalézat a využívat aplikační možnosti nejen v geometrii, ale i v přírodních vědách, počítačové grafice, průmyslovém designu atd. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|