|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / GS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
GS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Geometrie pro FST 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
237 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět vytváří základní předpoklady pro studium technického oboru v bakalářském studijním programu technického zaměření, a to z hlediska použití matematických metod (lineární algebra, analytická geometrie) a použití zobrazovacích metod (Mongeova projekce a axonomerie). Předmět si rovněž klade za cíl naučit studenty aktivně používat analytickou metodu při vizualizaci nejrůznějších matematických konceptů, rozvinout jejich schopnost samostatně řešit problémy s využitím kombinace syntetické a analytické metody a ukázat některé aplikační možnosti nejen v dalších matematických disciplínách, ale zejména v technických a přírodních vědách.
|
Požadavky na studenta
|
*Zápočet*
Garantem předmětu je stanoveno, že zápočet se při opakovaném zapsání neuznává (viz čl. 24, odst. 3 SZŘ ZČU).
Během semestru se píší dvě zápočtové práce, přičemž za každou z nich je možné získat max. 15 bodů (termíny uvedené v harmonogramu jsou jen orientační a budou upřesněny na přednášce, resp. cvičení). Dalších max. 10 bodů lze získat za průběžnou práci během semestru řešením příkladů šaolinu (na https://almamather.zcu.cz/). Podrobnější informace k šaolinu budou sděleny na cvičení. Podmínkou obdržení zápočtu je v součtu zisk alespoň 21 bodů.
Pokud student nedosáhne hranice 21 bodů z domácích úkolů a za práci během semestru, má možnost psát opravnou souhrnnou zápočtovou práci - podmínkou pro obdržení zápočtu je potom nadpoloviční zisk bodů z této práce. Opravnou práci může student psát maximálně dvakrát. Ve výjimečných případech (s přihlédnutím k SZŘ ZČU) řeší situaci cvičící.
*Bonus ke zkoušce*
Studenti, kteří dosáhnou v zápočtovém klání vynikajících výsledků, získávají tzv. zkouškový bonus, a to za každé dva splněné zápočtové body nad hranici 29 bodů obdrží jeden bonusový zkouškový bod (tedy 31 a 32 bodů ze zápočtu znamená +1 zkouškový bod, 33 a 34 bodů ze zápočtu znamená +2 zkouškové body atd.). Bonusové body je možné uplatnit najednou, popř. je rozložit do jednotlivých termínů. Body z opravné práce se nezapočítávají do zkouškového bonusu.
*Zkouška*
Do indexu započet zapisuje příslušný cvičící, zapsání zápočtu do indexu (i na portál) musí předcházet účasti studenta na zkoušce.
Zkouška má dvě základní části A) písemnou a B) ústní.
Písemná část
- Čas 90'
- Za každý příklad lze získat max. 10 bodů, kromě praktické části je součástí každé úlohy i jedna související pojmově-testová otázka.
- Zadány jsou čtyři příklady z následujících tematických okruhů:
- Matice, determinanty, vlastní čísla a vlastní vektory, inverzní matice
- Řešitelnost lineárních soustav, homogenní soustavy, geometrická interpretace řešení
- Axonometrie - úlohy na elementárních plochách
- Polohové a metrické úlohy řešené analytickou metodou
Ústní část
- Ústní zkouška se zabývá rozborem písemné části a pojmovým aparátem i obecnými souvislostmi přednášené látky (hodnocení max. 10 body).
- Předmětem pohovoru je ověření znalosti definic, vět, odvození či aplikací týkajících se konkrétního tématu. Jsou zadány dvě otázky z přednášených okruhů.
- Student, který nezíská z ústní části alespoň dva body, je hodnocen "nevyhověl" nehledě na výsledek písemné části a bonusového zvýhodnění.
|
Obsah
|
1. Polynomy
2. Matice. Determinanty
3. Soustavy lineárních rovnic a jejich řešitelnost
4. Inverzní matice. Vlastní čísla a vlastní řešení (vlastní vektory).
5. Nevlastní elementy. Základy zobrazovacích metod.
6. Axonometrie.
7. Pravoúhlá axonometrie. Afinita a kolineace.
8. Úlohy na elementárních plochách.
9. Vektorová algebra 1
10. Vektorová algebra 2 - skalární, vektorový a smíšený součin.
11. Analytická geometrie 1- polohové úlohy
12. Analytická geometrie - metrické úlohy
13. Shrnutí, závěr
|
Aktivity
|
-
Odkaz do: CourseWare:
KMA/GS1
-
Odkaz do Google Classroom: :
Rozvrhová akce KMA/GS1 (2023/24, LS) - Čt 07:30-09:10, UC-236
-
Odkaz do Google Classroom: :
Rozvrhová akce KMA/GS1 (2023/24, LS) - Čt 09:20-11:00, UC-236
-
Odkaz do Google Classroom: :
Rozvrhová akce KMA/GS1 (2023/24, LS) - So 12:05-14:40, UC-210, Týden: 7
-
Odkaz do Google Classroom: :
Rozvrhová akce KMA/GS1 (2023/24, LS) - Út 09:20-11:00, EU-308
-
Odkaz do Google Classroom: :
Rozvrhová akce KMA/GS1 (2023/24, LS) - Út 14:50-16:30, UC-210
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Bohumír Bastl, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. Ing. Bohumír Bastl, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Michal Bizzarri, Ph.D. (100%),
RNDr. Světlana Tomiczková, Ph.D. (100%),
Mgr. Radek Výrut (100%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Bohumír Bastl, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Michal Bizzarri, Ph.D. (100%),
Ing. Kristýna Slabá, Ph.D. (100%),
Mgr. Zuzana Štauberová (100%),
RNDr. Světlana Tomiczková, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Jan Vršek, Ph.D. (100%),
Mgr. Radek Výrut (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Geometrie pro FST 1. Pomocný učební text
(Ježek, František - Míková, Marta - Tomiczková, Světlana)
-
Rozšiřující:
Deskriptivní geometrie
(Tomiczková, Světlana)
-
Rozšiřující:
Ježek, František; Míková, Marta. Maticová algebra a analytická geometrie. 2., přeprac. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-996-6.
-
Doporučená:
Štauberová, Zuzana. Mongeovo promítání. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-323-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
127
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět základním poučkám z elementární geometrie a trigonometrie v rozsahu učiva střední školy |
rozumět základním principům zobrazování a znát alespoň základy vhodné zobrazovací metody (nejlépe Mongeovcy projekce) |
rozumět základním principům elementárního kalkulu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat osvojené postupy na elementární geometrické úlohy na úrovni střední školy |
používat metody vhodné zobrazovací metody (nejlépe Mongeovcy projekce) na základní úlohy |
používat aparát kalkulu na základní úlohy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozumět pojmům a metodám lineární algebry (matice, determinanty, vektorové prosttory, řešení soustav lineárních rovnic) |
rozumět pojmům a metodám analytické geometrie, zejména ve 3D (polohové a metrické úlohy) |
rozumět pojmům a metodám dekriptivní geometrie, zejména Mongeovy projekce a axonometrie |
orientovat se v popisu elementárních geometrických objektů, zejména speciálních tříd ploch |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádět vhodný rozklad složitějších geometrických úloh na základní prvky |
aplikovat metody lineární algebry (matice, determinanty, vektorové prosttory, řešení soustav lineárních rovnic) na řešení vhodných úloh |
aktivně používat analytickou metodu při řešení základních i aplikovaných úloh |
používat postupy a metody Mongeovy projekce a axonometrie |
analyzovat vybrané geometrické vlastnosti, především s ohledem na jejich aplikační využití ve své studijní a budoucí profesní specializaci |
nalézat a využívat aplikační možnosti nejen v geometrii, ale i v technických a přírodních vědách, průmyslovém designu, CAD atd. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|