|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / GPM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
GPM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Geometrické a počítačové modelování
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KMA/AGE, KMA/AGM, KMA/NMO
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět poskytuje přehled o geometrických metodách používaných v moderních grafických, CAx a GIS systémech. Kromě toho vede k získání praktických zkušeností s využitím geometrických modelářů a matematického software.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Podmínkou udělení zápočtu je zisk více než 50 % z možného bodového zisku za následující aktivity:
- příprava a přednes referátu zpracovaného na základě odborné literatury
- úspěšné absolvování předepsaných praktických cvičení realizovaných v týmu.
Písemná část zkoušky je tvořena více jednoduššími otázkami a příklady ze základního učiva předmětu. Povoleno je použití literatury. Časový limit pro zpracování je 90 minut. Ústní zkouška se zabývá obecnými souvislostmi přednášené látky a tématem zpracovaným posluchačem v zápočtové práci. Do hodnocení zkoušky jsou započteny i body získané ve cvičení.
|
Obsah
|
1.
Přednáška:Aplikace geometrického modelování. Analytická geometrie - projektivní rozšíření, homogenní souřadnice. Maticové vyjádření transformací a zobrazení.
Cvičení:Opakování analytické a diferenciální geometrie.
2.
Přednáška:Diferenciální geometrie - rovnice křivek, tečna, parametrizace, první a druhá křivost křivky. Frenetovy vzorce. Fergusonova kubika.
Cvičení: Zadání projektů. Vlastnosti Fergusonovy kubiky.
3.
Přednáška:Spline funkce. Kubická spline křivka. Spline křivky vyšších stupňů. Spline pod napětím, nelineární spline.
Cvičení: Úvod do použití geometrických funkcí matematického software.
4.
Přednáška: Bézierovy křivky - Bernsteinovy polynomy, algoritmus de Casteljau, popis spline křivky.
Cvičení: Spline křivky.
5.
Přednáška: B-spline baze, de Booruv algoritmus, vlastnosti B-spline křivek. Racionální Bézierovy křivky a NURBS (non-uniform rational B-spline). $\beta$ -- spline.
Cvičení: Bézierovy křivky, B-spline.
6.
Přednáška: Diferenciální geometrie -- křivosti plochy.
Cvičení: Úvod do práce s geometrickými modelery.
7.
Přednáška: Plochy tenzorového součinu - spline plochy a Bézierovy plochy.
Cvičení: NURBS modelování, konzultační cvičení.
8.
Přednáška: Coonsovy interpolace -- bilineární, bikubický a Fergusonuv plát, plátování.
Cvičení: Coonsovy pláty.
9.
Přednáška: Plochy tenzorového součinu -- spline plochy a Bézierovy plochy, B-spline a NURBS plochy.
Cvičení: Bézierovy plochy a NURBS plochy
10.
Přednáška: Barycentrické souřadnice, interpolace na trojúhelníku. Subdivision techniky.
Cvičení: Barycentrický počet, subdivision techniky.
11.
Přednáška: Geometrický model v CAD - hranový, plošný a objemový model. Dekompoziční, CSG a B-reprezentace. Topologické charakteristiky těles. Eulerovy
charakteristiky.
Cvičení: Prezentace studentských projektů.
12.
Přednáška: Parametrizace modelu - způsoby parametrizace, grafové algoritmy testu dobré parametrizace, metody umělé inteligence.
Cvičení: Prezentace studentských projektů .
13.
Přednáška: Přehled CA systémů z hlediska metod geometrického modelování. Základní vývojové trendy v geometrickém modelování.
Cvičení: Prezentace studentských projektů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
20
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Celkem
|
160
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních pojmech analytické geometrie v rovině a v prostoru, výhodou je také zvládnutí základních vlastností křivek a ploch metodami diferenciální geometrie |
orientovat se v základních pojmech lineární algebry |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat metody diferenciálního počtu |
pracovat s maticemi a vektory |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozumět teoretickým základům reprezentace křivek a ploch v moderních CAx, GIS a dalších graficky orientovaných systémech |
definovat interpolační spline křivku a umět ji použít |
definovat Bézierovy, B-spline a NURBS křivky a plochy a umět je použít |
definovat Coonsovy pláty a spline plochy a umět je použít |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět sestavit geometrický model pro složité jevy v souladu s moderními požadavky CAGD (Computer Aided Geometric Design) |
používat matematický software pro práci s objekty moderního geometrického modelování, pro tvorbu geometrických modelů a pro odvozování jejich důležitých vlastností |
připravit referát na odborné téma s problematikou geometrického modelování na základě odborné literatury |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Projektová výuka, |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|