|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / ZSVSA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
ZSVSA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fund. of Manufacturing Machine Design
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Fundamentals of Manufacturing Machine Design
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KKS/ZSVS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KKS/ZBSZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty základními informacemi o konstrukčním řešení základních představitelů výrobních strojů.
- Představit studentům základní historické etapy ve vývoji tvářecích a obráběcích strojů a nastínit nové trendy v jejich dalším vývoji.
- Uvést studenty do problematiky základních pojmů z oblasti tváření a obrábění včetně energetické bilance pracovního cyklu výrobního stroje
- Seznámit studenty se základním rozdělením tvářecích a obráběcích strojů včetně popisu jejich jednotlivých funkčních celků
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné hodnocení:
úspěšné testy z oblasti tvářecích a obráběcích strojů
Konečné hodnocení:
kombinovaná zkouška (písemná a ústní)
- minimálně 75% účast na cvičeních
- Prvních 6 týdnů semestru bude probírána problematika tvářecích strojů (TS). V šestém týdnu semestru si studenti napíší zápočtový test z oblasti (TS) (z problematiky probírané na cvičeních)
- Druhých 6 týdnů semestru bude probírána problematika obráběcích strojů (OS). Ve dvanáctém týdnu semestru si studenti napíší zápočtový test z oblasti (OS) (z problematiky probírané na cvičeních)
- Studenti mají možnost dvou opravných zápočtových testů
- Pro získání zápočtu je nutné úspěšně napsat test z tvářecích i obráběcích strojů.
- K výsledkům testů bude přihlíženo při nerozhodném výsledku u zkoušky.
- Zkouška je formou testu z oblasti TS a OS. Při nerozhodném výsledku bude student zkoušen ještě ústně (pokud student nebude souhlasit s výsledným ohodnocením ze zkouškového testu, může zažádat o ústní přezkoušení)
|
Obsah
|
Předmět je zaměřen na následující oblasti:
historický vývoj výrobních strojů ve světě; výrobní stroje - základní pojmy a definice; energetická bilance pracovního cyklu; význam a použití výrobních strojů; základní druhy obráběcích a tvářecích strojů; konstrukční provedení základních částí výrobních strojů.
Obsah přednášek v jednotlivých týdnech:
1) Úvod (obsah předmětu, literatura, požadavky na studenta). Základní historické etapy ve vývoji tvářecích strojů (TS) a nové trendy ve vývoji TS.
2) Základní pojmy z oblasti tváření a TS, klasifikace TS
3) Energetická bilance pracovního cyklu TS
4) Buchary - základní rozdělení
5) Mechanické a hydraulické lisy - základní rozdělení
6) Válcovací stroje - základní rozdělení
7) Základní historické etapy ve vývoji obráběcích strojů (OS) a nové trendy ve vývoji OS.
8) Klasifikace OS, základní pojmy ze stavby OS
9) Pohony, posuvy OS, funkce, požadavky
10) Rámy a vedení, uložení OS - funkce, požadavky
11) Stroje s rotačním hlavním řezným pohybem - soustruhy, vrtačky
12) Stroje s rotačním hlavním řezným pohybem - horizontky, frézky
13) Stroje s rotačním hlavním řezným pohybem - brusky. Stroje s přímočarým hlavním řezným pohybem
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní opory jsou umístěny na COURSEWARE ZČU
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Jan Hlaváč, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Ing. Petr Bernardin, Ph.D. (50%),
Doc. Ing. Jan Hlaváč, Ph.D. (50%),
-
Cvičící:
Ing. Petr Bernardin, Ph.D. (50%),
Doc. Ing. Jan Hlaváč, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Forming and Forging. ASM Handbook, Volume 14
(Semiatin, S, L.)
-
Základní:
Weck, M. Handbook of Machine Tools: Types of machines, forms of construction and applications. A Wiley Heyden publication, 1984. ISBN 0471262269.
-
Rozšiřující:
Schuler GmbH. Metal Forming Handbook. katedra KKS. Springer-Verlag London, 1996. ISBN 3-540-61099-5.
-
Doporučená:
W. Beitz, K.H.Kuttner. Handbook of Mechanical Engineering. katedra KKS. Springer-Verlag London, 1994. ISBN 3-540-19868-7.
-
Doporučená:
Joshi, P, H. Machine Tools Handbook - Design and Operation. McGraw-Hill Education, 2007. ISBN 0071494359.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
112
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vysvětlit základní problémy z oblasti pružnosti a pevnosti, částí strojů a základů konstruování |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Použít základní znalosti z oblasti pružnosti a pevnosti, částí strojů a základů konstruování při návrhu jednotlivých komponent strojů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit jednotlivé etapy ve vývoji tvářecích (TS) a obráběcích (OS) strojů |
Vysvětlit další možný vývoj v konstrukci výrobních strojů |
Vysvětlit teoretické poznatky z oblasti energetické bilance výrobního stroje |
Vysvětlit základní pojmy z oblasti TS a OS |
Vysvětlit vhodnost jednotlivých představitelů TS a OS pro jednotlivé strojírenské technologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zhodnotit klady i zápory základních představitelů TS a OS
|
Navrhnout pro příslušnou technologii vhodný výrobní stroj |
Vytvořit kinematická schémata základních představitelů TS a OS |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|