|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / TDS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
TDS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Testování a diagnostika strojů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
4 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KKS/TD1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KKS/ZSZK4
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět má studenty seznámit s možnostmi současných diagnostických metod jak provozní, tak i experimentální diagnostiky v oblasti výrobních strojů. Důraz bude kladen na praktickou část výuky, kde budou studenti vytvářet a posléze měřit jednotlivé úkoly za pomoci vyšších měřících systémů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast minimálně na 10 cvičeních.
|
Obsah
|
Plán přednášek
1. Úvod, k čemu slouží testování a diagnostika u VS, spolehlivost, základní pojmy
2. Technická diagnostika, diagnostický model, expertní a diagnostický systém, typy signálů, analýza signálu, chyby
3. Vybrané fyzikální metody technické diagnostiky - vibrační, ložiska
4. Vybrané fyzikální metody technické diagnostiky -akustika, ultrazvuk
5. Vybrané fyzikální metody technické diagnostiky -teplotní, termografie, defektoskopie
6. Vybrané fyzikální metody technické diagnostiky - tribodiagnostika
7. Automatizace testování a diagnostiky VS
Plán cvičení
1. Úvod, seznámení s bezpečnostními předpisy a laboratoří
2. Měření signálů, Virtuální přístroje, LabVIEW, seznámení, principy
3. Statické charakteristiky, tenzometrie
4. Hodnocení únavové životnosti, měření namáhání
5. Základní frekvenční analýza, FFT, přenos, využití přenosových funkcí
6. Kmitající člen 2. řádu (R,L,C)
7. Bezdemontážní vyvažování tuhých rotorů
8. Měření vlastních frekvencí a kmitů, modální analýza, provozní tvary
9. Diagnostika chvění na modelu převodovky, ložiska, zuby, cepstrum
10. Měření hluku, měření zvukových polí
11. Měření intenzity hluku, Beamforming
12. Geometrická přesnost soustruhu a centa
13. Závěrečný zápočtový test, případné konzultace otázek od studentů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
viz COURSEWARE
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
135
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
navrhnout algoritmus měřícího, popř. analyzujícího programu |
ovládání základních kancelářských programů. Základní orientace v programování (znalost LabVIEW výhodou). Orientace a znalost fyzikálních principů snímačů |
popsat komplexně a vysvětlit na vyšší úrovni fyzikální principy a konstrukční řešení snímačů základních fyzikálních veličin |
vypočítat základní statistické parametry dat a použít je k analýze dat s využitím běžných kancelářských programů |
využívat samostatně teoretické znalosti z oblasti programování, elektrotechniky, matematiky, mechaniky, pružnosti a pevnosti a částí strojů při návrhu diagnostický testů a měření |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
navrhnout na základě získaných znalostí základní části diagnostického testu |
navrhnout program v nějakém programovacím jazyce (znalost LabVIEW výhodou) |
realizovat základní elektrická zapojení a mechanická složení diagnostických testů |
používat výpočtových možností kancelářských programů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat výsledky pokročilých matematických analýz v oblasti diagnostiky strojů |
navrhnout jednoduchý diagnostický test, provést měření, analyzovat data a vyvodit obecné závěry |
popsat komplexně a vysvětlit na vyšší úrovni pokročilé experimentální měřící a diagnostické metody |
využívat virtuální přístroje pro experimentální měření |
sestavovat jednodušší programy přístrojů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat pokročilé počítačové a přístrojové vybavení k realizaci diagnostických testů |
používat program LabVIEW k tvorbě experimentálních měření |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
|
|
|
|