|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / RZK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
RZK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Rozšířené základy konstruování
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Úvod do konstrukčního projektu
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
11 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty, jak v etapě konstruování významně přispět k zajištění posuzované kvality konstruovaného technického produktu tak, aby byl v souladu se specifikací požadavků na jeho vlastnosti v celém jeho životního cyklu. Tato kvalita musí být "vkonstruována" do stavební struktury technického produktu, která je jednoznačně definována svými stavebními prvky a jejich vazbami. Každý strojní stavební prvek je konstruován návrhem tvarů a rozměrů se souběžným výběrem materiálů a způsobů výroby a návrhem stavů povrchu a tolerancí, tj. mezních odchylek od jmenovitých stavů. Důraz bude soustředěn především na efektivní systémový výběr materiálů a způsoby výroby, protože mají na tento náročný iterativní proces dominantní vliv. V dostupných možnostech však bude pozornost zaměřena i na navrhování stavů povrchu a tolerancí.
|
Požadavky na studenta
|
Dílčí testy, závěrečný test, seminární práce, složení ústní zkoušky.
|
Obsah
|
1. Vysvětlení souvislostí mezi procesem konstruování, zajišťováním kvality produktu a výběrem konstrukčních
materiálů.
2. Konstrukční materiály a jejich vlastnosti, označování materiálů, informace o vlastnostech materiálů Cambridge
Engineering Selector (CES EduPack), mapy vlastností materiálů.
3. Strategie výběru konstrukčních materiálů. Materiálové indikátory. Postup výběru konstrukčních materiálů. Výběr
materiálů pomocí elektronické databáze.
4. Případová studie výběru materiálů.
5. Výběr materiálu a tvar komponenty.
6. Technologické procesy pro konstrukční materiály a proces jejich výběru.
7. Materiály a životní prostředí.
8. Základní informace pro konstruktéry o zajišťování kvality technického produktu v předvýrobní fázi jeho životního
cyklu pro sériovou výrobu.
9. Přehled základních nástrojů a metod řízení kvality.
10. Propojení Geometrické specifikace produktu (GPS) a zajišťování kvality v předvýrobní etapě životního cyklu
produktu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici podstatné informace a studijní opory na COURSEWARE ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ASHBY, Michael F. Material Selection in Mechanical Design. Oxford : Butterworth-Heinemann, 2011. ISBN 978-1-85617-663-7.
-
Základní:
Plura, Jiří. Plánování a neustálé zlepšování jakosti. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-543-1.
-
Rozšiřující:
Ashby, M. F.; Johnson, Kara. Materials and design : the art and science of material selection in product design. 3rd ed. Amsterdam : Butterworth-Heinemann, 2014. ISBN 978-0-08-098205-2.
-
Rozšiřující:
Veber, Jaromír. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1782-1.
-
Doporučená:
Krulikowski, A. ISO Geometrical Tolerancing, Reference Guide. Livonia, 2014. ISBN 978-0-924520-17-4.
-
Doporučená:
Chaloupka, Jiří. Jednoduše kvalita. ISBN 978-80-254-1346-3.
-
Doporučená:
Ashby, M. F.; Sherclift, Hugh; Cebon, David. Materials : engineering, science, processing and design. 1st ed. Amsterdam : Elsevier, 2007. ISBN 978-0-7506-8391-3.
-
Doporučená:
Ashby, M. F. Materials and the environment : eco-informed material choice. Burlington : Butterworth-Heinemann, 2009. ISBN 978-1-85617-608-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
9
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
119
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat strojní části a jejich vlastnosti; |
popsat základní mechanická namáhání; |
popsat základní vlastnosti technických materiálů; |
vysvětlit základy geometrické specifikace produktu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést rozbor funkčních vlastností jednotlivých komponent technického produktu;
aplikovat základní metody vhodné pro konstruování stanovovat požadované funkce produktů a vytvářet jejich funkční struktury;
používat geometrické tolerance při návrhu konstrukčních skupin a částí strojů. |
provést rozbor funkčních vlastností jednotlivých komponent technického produktu; |
aplikovat základní metody vhodné pro konstruování stanovovat požadované funkce produktů a vytvářet jejich funkční struktury; |
používat geometrické tolerance při návrhu konstrukčních skupin a částí strojů. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní principy zajišťování posuzované kvality technického produktu v konstrukční fázi tak, aby byla v souladu se specifikací požadavků na jeho vlastnosti v celém jeho životního cyklu; |
vysvětlit základní nástroje a metody zajišťování kvality; |
vysvětlit postup výběru materiálů pro danou komponentu, který je v souladu se specifikací požadavků v celém jejím životním cyklu; |
vysvětlit závislost mezi předepisováním tolerancí rozměrů na technických výkresech a způsobilostí procesu výroby; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
určit kritické znaky a kritické vady produktu pro kontrolní plán;
použít základní nástroje a metody zajišťování kvality na konkrétních případech;
vybrat materiál pro danou komponentu, který je v souladu se specifikací požadavků v celém jejím životním cyklu;
navrhnout tolerance rozměrů na technických výkresech s ohledem na sériovou výrobu.
|
určit kritické znaky a kritické vady produktu pro kontrolní plán; |
použít základní nástroje a metody zajišťování kvality na konkrétních případech; |
vybrat materiál pro danou komponentu, který je v souladu se specifikací požadavků v celém jejím životním cyklu; |
navrhnout tolerance rozměrů na technických výkresech s ohledem na sériovou výrobu. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
formativní hodnocení: průběžné testy, rozbor chyb; |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Seminární práce, |
formativní hodnocení: průběžné testy, rozbor chyb, průběžné hodnocení zpracovávané seminární práce; |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|