|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / PPZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
PPZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Provozní pevnost a životnost dopr. tech.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Provozní pevnost a životnost dopravní techniky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty informacemi o procesu návrhu, dimenzování a testování pevnosti a únavové životnosti mechanických částí silničních a kolejových vozidel a manipulační techniky. Popsány a vysvětleny budou související výpočtové metody, experimenty ve zkušebních laboratořích, experimenty na zkušebních tratích a polygonech, experimenty v provozních podmínkách. Představena bude legislativa z této oblasti.
|
Požadavky na studenta
|
Minimálně 75% účast na přednáškách.
Účast na exkurzi.
Konečné hodnocení: kombinovaná zkouška (písemná a ústní).
|
Obsah
|
Přehled vybraných aplikacích výpočtové a experimentální mechaniky během vývoje a testování dopravních prostředků a manipulační techniky. Prezentovány jsou zejména tyto oblasti řešení: provozní pevnost a únavová životnost, deformační odolnost a pasivní bezpečnost. Návrh a posuzování konstrukcí jsou uváděny do souvislostí se závaznými normami, předpisy a schvalovacími procesy.
1. Úvod do předmětu. Definice provozní pevnosti a životnosti. Požadavky na myšlení konstruktéra. Poučení z provozních havárií skutečných konstrukcí.
2. Faktory ovlivňující provozní pevnost. Vlastnosti základních materiálů, provozní zatížení strojů, geometrie a tvar komponent, technologie výroby a povrchové úpravy.
3. Faktory ovlivňující provozní pevnost. Základní klasifikace mezních stavů.
4. Vztah provozní pevnosti, životnosti a provozní spolehlivosti. Spolehlivost mechanických systémů. Opatření pro zvýšení spolehlivosti.
5. Filosofie dimenzování a hodnocení pevnosti a životnosti konstrukčních částí. Dimenzování podle součinitelů bezpečnosti, dimenzování podle mezních stavů, perspektivy pravděpodobnostního přístupu.
6. Siniční vozidla a jejich provozní pevnost a životnost - zahájení: cyklus návrhu, dimenzování a testování pevnosti a únavové životnosti mechanických částí vozidel. Informace o stávající legislativě (normy, předpisy, schvalování vozidel do provozu). Výpočtové metody, experimenty ve zkušebních laboratořích, experimenty na zkušebních tratích a polygonech, experimenty v provozních podmínkách.
7. Siniční vozidla a jejich provozní pevnost a životnost - dokončení.
8. Kolejová vozidla a jejich provozní pevnost a životnost - zahájení: cyklus návrhu, dimenzování a testování pevnosti a únavové životnosti mechanických částí kolejových vozidel. Informace o stávající legislativě (normy, předpisy, schvalování vozidel do provozu). Výpočtové metody, experimenty ve zkušebních laboratořích, experimenty na zkušebních okruzích, experimenty v provozních podmínkách.
9. Kolejová vozidla a jejich provozní pevnost a životnost - dokončení.
10. Manipulační technika a její provozní pevnost a životnost: cyklus návrhu, dimenzování a testování pevnosti a únavové životnosti mechanických částí manipulační techniky. Informace o stávající legislativě (normy, předpisy, schvalování do provozu). Výpočtové metody, experimenty ve zkušebních laboratořích, experimenty v provozních podmínkách.
11. Ukázky řešení z oboru silničních vozidel.
12. Ukázky řešení z oboru kolejových vozidel.
13. Exkurze na vybrané pracoviště.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
viz COURSEWARE
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Pavel Žlábek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Ing. Miloslav Kepka, CSc. (50%),
Ing. Pavel Žlábek, Ph.D. (50%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Miloslav Kepka, CSc. ,
Ing. Pavel Žlábek, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Růžička, Milan; Hanke, Miroslav; Rost, Milan. Dynamická pevnost a životnost. Praha : ČVUT, 1992.
-
Základní:
Kepka, Miroslav. Management výpočtových a experimentálních metod pro vývoj spolehlivých dopravních prostředků. V Praze : ČVUT, 2006. ISBN 80-01-03436-4.
-
Základní:
Mezní stavy a spolehlivost
(Vlk, Miloš; Florian, Zdeněk)
-
Základní:
Lauschmann, Hynek. Mezní stavy I. Únava materiálu. ČVUT v Praze, 2007. ISBN 978-80-01-03671-6.
-
Rozšiřující:
Haibach, Ervin. Betriebsfestingkeit - Verfahren und Daten zur Bauteilberechnung. 2005. ISBN 978-3-540-29363-7.
-
Doporučená:
Vlk, František. Zkoušení a diagnostika motorových vozidel. Brno : Nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2001. ISBN 80-238-6573-0.
-
Doporučená:
First, Jiří. Zkoušení automobilů a motocyklů : příručka pro konstruktéry. Praha : S&T CZ, 2008. ISBN 978-80-254-1805-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Celkem
|
94
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít dobré znalosti alespoň jednoho cizího jazyka |
rozumět základním principům konstrukce a stavby silničních a kolejových vozidel |
vyjmenovat a vysvětlit rozhodující technologie výroby strojních částí |
znát mezní stavy materiálů a konstrukcí při jejich statickém, cyklickém a dynamickém zatěžování |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
umět analyticky vypočítat rozložení napětí v základních průřezech strojních částí |
umět analyticky vypočítat vnitřní síly v jednoduchých mechanických soustavách |
umět realizovat a vyhodnotit základní mechanické zkoušky materiálů |
umět získávat informace z cizojazyčných odborných zdrojů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
mít základní znalosti o členění procesů provozního zatěžování konstrukcí a možnostech jejich simulace v laboratorních podmínkách s využitím zatěžovacích strojů |
orientovat se v základech spolehlivosti mechanických systémů a znát opatření ke zvyšování spolehlivosti konstrukčních systémů a jejich částí |
znát principy dimenzování konstrukčních částí na trvalou pevnost a bezpečnou životnost a rozlišuje mezi různými přístupy pro hodnocení jejich spolehlivosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
koordinovat spolupráci konstruktérů s výpočetními specialisty a zkušebními inženýry při řešení otázek provozní pevnosti a únavové životnosti vozidel |
navrhnout hlavní parametry laboratorních i provozních zkoušek vozidel a jejich komponent a vědět jakými postupy a metodami bude tyto zkoušky vyhodnocovat |
orientovat se v normách a předpisech týkajících se zkoušení silničních a kolejových vozidel |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
E-learning, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|