|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / KS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
KS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Konstrukce strojů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KME/DK, KME/SK, KME/SZVDK
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům technických oborů (nestrojního zaměření) systém obecných i aplikovaných poznatků pro efektivní konstruování technických produktů/systémů. Studenti získají základní obecné poznatky z oblasti teorie technických systémů a jejich aplikací (uplatnění) v oboru obecných strojních částí se zaměřením na výrobní stroje a seznámí se se základy metodiky navrhování technických produktů/systémů, která umožňuje efektivní integraci konstrukčních a designerských prací.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu ze cvičení (s hodnocením):
- minimálně 75% aktivní účast na cvičeních (pouze u denního studia)
- splnění zadaných cvičení nejpozději v mezním termínu
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Konstruování jako etapa životního cyklu technického produktu - produkt, technický produkt (např. stroj, zařízení, strojní díl, součást) jako technický systém (TS), etapy životního cyklu TS, etapa konstruování TS
2. Životní cyklus TS - transformační systém, životní cyklus TS(s) jako série transformačních systémů
3. Teorie vlastností TS - třídění vlastností TS, vztahy mezi vlastnostmi TS, základní principy poznatků Design for X (DfX) a Prediction of X (PoX)
4. Metodický princip konstruování TS - konstruování jako řešení technického problému
5. Základní technické principy pro konstrukci TS na úrovni strojů a zařízení - docílení potřebných transformačních účinků TS, stavební orgány TS
6. Pohony TS a jejich mechanismy - charakteristika, druhy a typická provedení, příklady použití, základní vlastnosti, základní poznatky pro konstruování (DfX) a predikci vlastností (PoX), case study
7. Rotační přenosové části a jejich uložení jako strojní části pohonných mechanismů TS - charakteristika, druhy a typická provedení, příklady použití, základní vlastnosti, základní poznatky pro konstruování (DfX) a predikci predikci (PoX), case study
8. Hřídelové spojky a brzdy jako strojní části pohonných mechanismů TS - charakteristika, druhy a typická provedení, příklady použití, základní vlastnosti, základní poznatky pro konstruování (DfX) a predikci vlastností (PoX), case study
9. Ozubené a jim příbuzné převody jako strojní části pohonných mechanismů TS - charakteristika, druhy a typická provedení, příklady použití, základní vlastnosti, základní poznatky pro konstruování (DfX) a predikci vlastností (PoX), case study
10. Rámy TS a jejich části - charakteristika, druhy a typická provedení, příklady použití, základní vlastnosti, základní poznatky pro konstruování (DfX) a predikci vlastností (PoX), case study
11. Pevná spojení částí rámů TS - charakteristika, druhy a typická provedení, příklady použití, základní vlastnosti, základní poznatky pro konstruování (DfX) a predikci vlastností (PoX), case study
12. Pohyblivá spojení (vedení) částí rámů TS - charakteristika, druhy a typická provedení, příklady použití, základní vlastnosti, základní poznatky pro konstruování (DfX) a predikci vlastností (PoX), case study
13. Přechodná znehybnění a zpevnění pohyblivých spojení částí rámů TS - charakteristika, druhy a typická provedení, příklady použití, základní vlastnosti, základní poznatky pro konstruování (DfX) a predikci vlastností (PoX), case study
Cvičení:
1. Základní informace - požadavky, očekávání, modelové konstrukční cvičení
2. Konstruování jako etapa životního cyklu technického produktu - diskuse, příklady
3. Model životního cyklu TS - diskuse, příklady
4. Teorie vlastností TS - diskuse, příklady
5. Metodický princip konstruování TS - diskuse, příklady
6. Základní technické principy pro konstrukci TS na úrovni strojů a zařízení - diskuse, příklady
7. Pohony TS a jejich mechanismy - příklad konstrukčního úkolu: specifikace požadavků, konstrukční návrh a jeho hodnocení
8. Rotační přenosové části a jejich uložení jako strojní části pohonných mechanismů TS - příklad konstrukčního úkolu: specifikace požadavků, konstrukční návrh a jeho hodnocení
9. Hřídelové spojky a brzdy jako strojní části pohonných mechanismů TS - příklad konstrukčního úkolu: specifikace požadavků, konstrukční návrh a jeho hodnocení
10. Ozubené a jim příbuzné převody jako strojní části pohonných mechanismů TS - příklad konstrukčního úkolu: specifikace požadavků, konstrukční návrh a jeho hodnocení
11. Rámy TS a jejich části, pevná spojení částí rámů TS - příklad konstrukčního úkolu: specifikace požadavků, konstrukční návrh a jeho hodnocení
12. Pohyblivá spojení (vedení) částí rámů TS - příklad konstrukčního úkolu: specifikace požadavků, konstrukční návrh a jeho hodnocení
13. Přechodná znehybnění a zpevnění pohyblivých spojení částí rámů TS - příklad konstrukčního úkolu: specifikace požadavků, konstrukční návrh a jeho hodnocení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Eder, W.E., Hosnedl, S. Design Engineering, A Manual for Enhanced Creativity. USA Florida: CRC Press, 2008. ISBN 978-1-4200-4765-3.
-
Doporučená:
Hosnedl, Stanislav; Krátký, Jaroslav. Příručka strojního inženýra : obecné strojní části. 1, Spoje, otočná uložení, hřídelové spojky, akumulátory mechanické energie. Praha : Computer Press, 1999. ISBN 80-7226-055-3.
-
Doporučená:
Hosnedl, Stanislav; Krátký, Jaroslav. Příručka strojního inženýra : obecné strojní části. 2, Převodové mechanismy. Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-202-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
45
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků strojařského základu. |
rozhodovat se na základě rámcového zadání samostatně a odpovědně v souvislostech jen částečně známých |
využívat samostatně teoretické znalosti z oblasti mechaniky pružného a poddajného tělesa |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
získávat samostatně další odborné dovednosti na základě praktických zkušenosti a jejich vyhodnocení |
ovládat základy jednoho CAD systému |
použít samostatně své znalosti z oblasti elastostatických MKP výpočtů při řešení praktických problémů z oblasti navrhování strojů a zařízení |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a vysvětlit libovolný technický produkt jako heterogenní technický systém |
popsat a vysvětlit systematický postup tvůrčího návrhu libovolného technického produktu |
popsat komplexně a vysvětlit možná konstrukční řešení základních funkčně konstrukčních uzlů strojů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
uplatnit tvůrčím způsobem systematický postup návrhu libovolného technického produktu chápaného jako heterogenní technický systém |
navrhnout systematicky tvůrčím způsobem varianty koncepčních a konstrukčních řešení zadaného technického produktu |
použít samostatně své znalosti výpočtových možností MKP systémů při řešení praktických problémů z oblasti navrhování technických produktů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|