|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / KKV2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
KKV2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Konstrukce kolejových vozidel 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KKS/KSKV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KKS/KKV1 nebo KKS/KSKV nebo KKS/KSV1 nebo KKS/KSV2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KKS/ZSZDM
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s konstrukcí skříní kolejových vozidel, dále s vozidly městské hromadné dopravy, s pdvozky těchto vozidel. Požadavky na komfort kolejových vozidel a jejich řešení.
|
Požadavky na studenta
|
Kriteria pro zkoušku:
-udělený zápočet
-odevzdání dvou semestrálních prací
-zvládnutí přednesené látky
|
Obsah
|
Přednášky :1.Stavba skříní kolejových vozidel, pevnostní požadavky podle normy ČSN EN 12663. Crashová odolnost kolejových vozidel. Materiály ve stavbě skříní
2. Tramvajová vozidla, inovační směry ve stavbě nízkopodlažních tramvají. Vozidla metra, inovační směry.
3. Podvozky pro standardní a nízkopodlažní tramvajová vozidla. Podvozky vozidel metra. Podvozky pro regionální vozidla
4. Kabiny strojvedoucího železničních kolejových vozidel. Kabina řidiče tramvajového vozidla. Požadavky na rozměry, na bezpečnost strojvedoucího.
5. Energetická zařízení kolejových vozidel. Vytápění, větrání, klimatizace, osvětlení.
6. Ventilace komponent zdrojů tepla na kolejovém vozidle. Ventilátory
7. Brzdová výstroj železničních kolejových vozidel. Zdroje tlakového vzduchu. Brzdová výstroj vozidel MHD
8. Nápravová ložiska. Druhy používaných ložisek, konstrukce ložiskových skříní, mazání ložisek. Bezpečnost proti vykolejení kolejových vozidel.
9. Hlavní komponenty kolejových vozidel. Spřahovací a narážecí ústrojí kolejových vozidel. Dveře, požadavky na konstrukci dveří. Okna , sedadla, madla. Materiály pro interiéry kolejových vozidel
10. Příslušenství podvozků kolejových vozidel. Tlumiče, spojky, mazání okolků, pískování
11. Inovační trendy v kolejových vozidlech. Lokomotivy elektrické, motorové, přípojné vozy. Nákladní vozy
12. Převodové skříně pohonu dvojkolí
13. Přenosy výkonu vozidel nezávislé trakce. Elektrické motory v trkčních vozidlech. Převodové skříně pohonu dvojkolí.
14. Exkurze do výrobní firmy na kolejová vozidla, k výrobci důležitých komponent kolejového vozidla nebo k výrobci trakčních motorů. Přednáška odborníka z praxe.
Cvičení:
1. Výpočet výkonu vytápěcího zařízení kolejového vozidla podle TNŽ 28 7300, ČSN EN 13129-1 a 2
2. Výpočet nápravového ložiska
3. Klimatizace v kolejových vozidlech.
4. Elektrické stroje točivé v kolejových vozidlech
5. Klimatizace pro městská a příměstská vozidla.Dvojkolí s volnými koly
6. Dvojkolí s volnými koly.
7. Vogelova metoda pro průjezd vozidla obloukem
8. Heumanova metoda zjišťování řídicích sil
9. Zatížení podvozků kolejových vozidel
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
viz COURSEWARE
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Petr Heller, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Ing. Václav Kraus, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Petr Heller, CSc. (25%),
Ing. Jiří Kořínek (25%),
Ing. Václav Kraus, Ph.D. (25%),
Ing. Karel Ráž, Ph.D. (25%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Heller, Petr; Dostál, Josef. Kolejová vozidla. II. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7043-641-7.
-
Základní:
Heller, Petr; Dostál, Josef. Kolejová vozidla III. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0028-7.
-
Doporučená:
Lata, Michael. Konstrukce kolejových vozidel II. Vyd. 1. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2004. ISBN 80-7194-696-6.
-
Doporučená:
Douda, Pavel; Heptner, Tomáš; Kolář, Josef. Pozemní dopravní prostředky. Praha : ČVUT, 1996. ISBN 80-01-01475-4.
-
Doporučená:
Kolář, Josef. Teoretické základy konstrukce kolejových vozidel. Vyd. 1. Praha : Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2009. ISBN 978-80-01-04262-5.
-
Doporučená:
Švejnoch, Vladimír. Teorie kolejových vozidel. 1.vyd. Praha : ČVUT, 1991. ISBN 80-01-00622-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
16
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
138
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
být schopen samostatně využívat znalosti z oblasti mechaniky, pružnosti a pevnosti, částí strojů, základů konstruování, nauky o materiálu, tváření a svařování
popsat a vysvětlit na vyšší úrovni konstrukční řešení základních uzlů kolejových vozidel, které byly přednášeny v rámci KKV1
používat své odborné znalosti alespoň v jednom cizím jazyce
předpokládají se znalosti v rozsahu dosavadního vysokoškolského studia
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
navrhnout na základě získaných znalostí vybrané konstrukční struktury železniční kolejových vozidel i vozidel MHD
použít samostatně své znalosti ze základních strojařských i kolejářských disciplin při řešení praktických problémů při navrhování strojů a zařízení
používat své odborné dovednosti alespoň v jednom cizím jazyce
získávat samostatně další odborné dovednosti na základě praktických zkušeností a jejich vyhodnocení
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat komplexně a vysvětlit na vyšší úrovni možná konstrukční řešení základních částí systému městské hromadné dopravy (dále MHD - metro, městská rychlodráha, tramvaj) |
používat odborné znalosti alespoň v jednom cizím jazyce |
sdělit srozumitelně a přesvědčivě řešení základních částí vozidla MHD, podrobně pojezdů a podvozků a pohonů dvojkolí, skříní, interiérů |
vysvětlit a mít vlastní názor na výsledné konstrukční řešení koncepce vozidla MHD, podvozků a příslušenství kolejového vozidla |
zhodnotit klady a zápory základních konstrukčních struktur a koncepcí vozidel MHD |
získávat samostatně další odborné znalosti a dovednosti na základě praktických zkušeností z oboru a jejich vyhodnocení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
být schopen efektivně navrhovat a aplikovat vybrané části vozidla MHD v průmyslovém podniku |
být schopen samostatně navrhnout části pojezdu vozidla MHD |
navrhnout základní struktury vozidla MHD a další základní struktury podvozků a pohonů dvojkolí. Za použití moderních sw umět navrhnout vlastní řešení struktury pojezdu vozidla MHD |
vysvětlit a mít vlastní názor na výsledné konstrukční řešení koncepce vozidla MHD, podvozků a příslušenství kolejového vozidla |
využít své teoretické znalosti z vozidel MHD při řešení praktických problémů |
získávat samostatně další odborné znalosti a dovednosti na základě praktických zkušeností z oboru a jejich vyhodnocení |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|