|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / DKS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
DKS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Design strojů a zařízení
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KKS/MDK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty základními informacemi o designu strojů a zařízení
- Představit studentům základní historické etapy ve vývoji strojů a jejich designu
- Uvést studenty do problematiky základních pojmů z oblasti průmyslového designu
- Uvést studenty do problematiky navrhování průmyslových výrobků s využitím konstrukční nauky
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné hodnocení:
plnění podmínek na zadaném projektu
Pro získání zápočtu je nutné úspěšně ukončit projekt.
Tento předmět je určen pro studenty, kteří si zapsali zaměření bakalářského studia nebo certifikát "Základy designu průmyslových výrobků" na FST. Studenti jsou připravováni na vypracování závěrečného certifikátového projektu (KKS/ZPD).
|
Obsah
|
Předmět je zaměřen na následující oblasti:
Historický vývoj průmyslového designu v souvislosti s vývojem strojů; základní pohled na stroj z hlediska jeho užitných vlastností; konstrukční kreativita; systém člověk - stroj - pracovní prostředí; definice průmyslového designu; hlediska pro posuzování průmyslového designu (estetická, ekologická, psychologicko-sociologická, ergonomická); zásady designu stroje. Předmět je určen pro studenty, kteří studují certifikátový program "Základy designu průmyslových výrobků", nebo bakalářský studijní program "Design průmyslové techniky" garantované Katedrou konstruování strojů na FST. Studenti jsou připravováni na vypracování závěrečného certifikátového projektu (KKS/ZPD).
P ř e d n á š k y :
1. Historie výrobních strojů a průmyslového designu (PD)
2. Historie výrobních strojů a PD
3. Systém člověk-stroj-pracovní prostředí (ČSP). Vědní disciplíny zabývající se zkoumáním systému ČSP.
4. Technická estetika; definice PD.
5. Hlediska pro posuzování PD.
6. Estetická hlediska pro posuzování PD; barvy, vznik a využití barev.
7. Ekologická hlediska pro posuzování PD; psychologicko-sociologická a ergonomická
hlediska pro posuzování PD
8. Perspektiva, základní pojmy v perspektivě
9. Metodický postup práce průmyslového designéra; Image firmy
10. Diskuse a shrnutí látky
Přednášky jsou doplněny promítáním videofilmů o probírané problematice.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní opory jsou umístěny na COURSEWARE ZČU
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Chundela, Libor. Ergonomie. 1. vyd. Praha : ČVUT, 2005. ISBN 80-01-02301-X.
-
Základní:
Veverka, Zdeněk. Proces v designu, design v procesu. V Plzni: Západočeská univerzita, 2015. ISBN 978-80-261-0482-7.
-
Základní:
Hosnedl, Stanislav; Krátký, Jaroslav. Teorie vlastností technických systémů v oboru části a mechanismy strojů. Sborník referátů ISBN 80-01-02788-0 Praha : České . 2003.
-
Rozšiřující:
Lepšík, Petr. Innovation engineering : essential principles of product innovation. Liberec, TU, 2016. ISBN 978-80-7494-314-0.
-
Rozšiřující:
Hosnedl, Stanislav; Krátký, Jaroslav. Příručka strojního inženýra : obecné strojní části. 1, Spoje, otočná uložení, hřídelové spojky, akumulátory mechanické energie. Praha : Computer Press, 1999. ISBN 80-7226-055-3.
-
Rozšiřující:
Hosnedl, Stanislav; Krátký, Jaroslav. Příručka strojního inženýra : obecné strojní části. 2, Převodové mechanismy. Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-202-5.
-
Doporučená:
Zeithammer, Karel. Vývoj techniky. 1. vyd. Praha : ČVUT, 1994. ISBN 80-01-01122-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vysvětlit teoretické znalosti z oblasti částí strojů, konstrukce strojů a zařízení a počítačového modelování |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Pracovat samostatně alespoň v jednom CAD systému |
Získávat samostatně další odborné dovednosti na základě praktických zkušenosti a jejich vyhodnocení |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit jednotlivé etapy ve vývoji designu technických produktů |
Popsat další vývoj v oblasti designu průmyslových výrobků (požadavky na výrobek) |
Vysvětlit hlediska pro posuzování průmyslového designu (estetická, ekologická, psychologicko-sociologická, ergonomická) |
Vysvětlit souvislosti mezi technickým a estetickým řešením výrobku |
Vysvětlit problematiku systematického tvůrčího navrhování technických produktů s využitím poznatků Engineering Design Science |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vytvořit základní designový návrh vybraného technického produktu s ohledem na estetická, ekologická, psychologicko-sociologická a ergonomická hlediska |
Navrhnout několik variant designového řešení technického produktu a vybrat optimální variantu řešení |
Formulovat problémy týkající se designového návrhu technického produktu |
Vytvořit designový návrh technického produktu s využitím poznatků Engineering Design Science |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|