|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKE / PVM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKE
/
PVM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Prostředky výpočetního modelování
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Prostředky výpočetního modelování pro strojní a energetická zařízení
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
2
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Zvýšení znalostí studentů, které se týkají počítačového modelování pro potřeby strojního a energetického inženýrství, a zvýšení dovedností a způsobilostí pracovat s vybranými softwarovými nástroji (především ANSYS Fluent, ANSYS Mechanical, MATLAB).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách a cvičeních, vypracování a prezentace seminární práce, napsání zápočtového testu a ústní zkouška (okruh otázek je totožný s jednotlivými tématy přednášek).
|
Obsah
|
Témata přednášek:
A - Úvod do problematiky
1. Poznámky k historii mechaniky, matematiky a výpočetního modelování. Přehled vybraných fyzikálních modelů, jejich matematická formulace a základní koncepce jejich řešení
2. Spuštění, uživatelské prostředí a koncepce programů ANSYS Workbench a SpaceClaim, ANSYS Fluent, ANSYS Mechanical, MATLAB
B - Modelování proudění tekutin, přestupu tepla a hmoty pomocí programu ANSYS Fluent
3. Tvorba/užití geometrie modelu, síťování
4. Základní proudění tekutin
5. Modelování turbulence
6. Modelování přestupu tepla
7. Vícefázové proudění
C - Modely 0D a 1D řešené pomocí programu MATLAB
8. Koncepce a možnosti software MATLAB (základy, maticová kalkulačka, symbolická matematika)
9. Vizualizace, grafy
10. Modely 0D, 1D a řešení (soustav) obyčejných diferenciálních rovnic
11. Grafické uživatelské rozhraní
D - Modelování namáhání strojních a energetických zařízení a jejich částí
12. Uživatelské rozhraní a možnosti ANSYS Mechanical APDL
13. Případové studie (statika, modální analýza, sdílení tepla, ...)
Témata cvičení:
1. Ukázky matematické formulace modelování vybraných problémů
2. Procvičení - spuštění programů, práce s grafickým prostředím, vstupní a výstupní soubory
3. Procvičení importu, základní tvorby a úprav geometrie komponent; síťování
4. Příklady jednodušších úloh proudění; vliv síťování na přesnost řešení
5. Příklady s různým modelováním turbulence; porovnání se známými experimenty
6. Příklady modelování přestupu tepla mezi tekutinou a stěnami zařízení
7. Příklady modelování vícefázového proudění
8. Procvičení základních dovedností práce s programem MATLAB
9. Tvorba grafů funkcí, vizualizace skalárních a vektorových polí
10. Příklady 0D a 1D modelování, procvičení řešení vybraných typů soustav obyčejných diferenciálních rovnic
11. Tvorba a programování vlastního uživatelského rozhraní
12. Skupiny příkazů APDL, tvorba geometrických entit a sítí MKP, zadávání zatížení a okrajových podmínek
13. Příklady namáhání a ohřevu strojní komponenty (např. ploché příruby, ...)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Richard Matas, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Ing. Richard Matas, Ph.D. (50%),
Prof. RNDr. Josef Voldřich, CSc. (25%),
Ing. Michal Volf (25%),
-
Cvičící:
Ing. Richard Matas, Ph.D. (50%),
Prof. RNDr. Josef Voldřich, CSc. (25%),
Ing. Michal Volf (25%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování kvalifikační práce [52-468]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
3
|
Celkem
|
115
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využívat základní znalosti z Bc. kursů týkající se termomechaniky, mechaniky tekutin a pružnosti a pevnosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat dovednosti absolventa Bc. studia z oblasti strojírenství, technologie a materiály |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát postupy potřebné pro vytváření výpočetních modelů v oblasti strojírenství a energetiky |
popsat základní přístupy a pravidla pro simulace technických úloh |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvářet výpočetní modely v oblasti strojírenství a energetiky |
samostatně používat programy ANSYS Fluent, ANSYS Mechanical, ANSYS Workbench a MATLAB pro základní až středně pokročilé simulace úloh ve strojírenství a energetice |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
kriticky přistupovat ke zdrojům informací z daného oboru, využívat je při svém studiu i v diskusi s odborníky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, (Prezenční forma studia) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|