|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKE / JRE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKE
/
JRE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Regulace jaderného bloku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět podává základní informace o řízení výkonu JE, které se liší od řízení běžných strojů, které zvýší výkon, pokud zvýšíme dodávku paliva. V aktivní zóně JR je palivo již zavezeno a nelze tedy zvýšit nebo snížit výkon pouhým zvýšením nebo snížením průtoku paliva.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách a cvičeních, napsání zápočtového testu a ústní zkouška (okruh otázek je totožný s jednotlivými tématy přednášek).
|
Obsah
|
Obsah přednášek:
1.Jaderný reaktor jako regulovaný objekt
2.Základní pojmy z teorie reaktorů pro regulaci JR.
3.Základy kinetiky reaktoru
4.Reaktor jako regulovaná soustava
5.Akční orgány regulace jadernách reaktorů
6.Přístroje pro měření výkonu reaktoru
7.Automatická regulace reaktoru
8.Provoz jaderného reaktoru
9.Komplexní návrh regulace reaktoru
10.Součinnost automatické regulace výkonu reaktoru a jaderné elektrárny
11.Bezpečnost jaderných reaktorů a elektráren
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. RNDr. Daniel Duda, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. RNDr. Daniel Duda, Ph.D. (50%),
Ing. Karel Wagner, CSc. (100%),
Ing. Karel Wagner, CSc. (50%),
-
Cvičící:
Doc. RNDr. Daniel Duda, Ph.D. (50%),
Ing. Karel Wagner, CSc. (100%),
Ing. Karel Wagner, CSc. (50%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Bečvář, Josef. Jaderné elektrárny. Praha : SNTL, 1981.
-
Doporučená:
Heřmanský, Bedřich. Jaderné reaktory. Praha : SNTL, 1981.
-
Doporučená:
Tatjana Jevremovic. Nuclear Principles in Engineering. 2009. ISBN 978-0-387-85607-7.
-
Doporučená:
Hejzlar, Radko. Stroje a zařízení jaderných elektráren - Díl 1. ČVUT Praha, 2000.
-
Doporučená:
Hejzlar, Radko. Stroje a zařízení jaderných elektráren - Díl 2. ČVUT Praha, 2000.
-
Doporučená:
Dubšek, F. Základy teorie a stavby jaderných reaktorů. VUT Brno, 1990.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní pojmy z jaderné fyziky a teorie jaderných reaktorů |
samostatně využívat teoretické znalosti z oblasti termomechaniky |
mít přehled o materiálech pohlcujících neutrony a základní druhy záření, jejich mechanických i fyzikálních vlastnostech, o jejich korozní odolnosti a kompatibilitě s konstrukčními materiály |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a orientovat se v technickém výkresu součásti nebo jednoduché sestavy |
rozumět grafickému znázornění základních fyzikálních a matematických závislostí |
číst a orientovat se v nejrůznějších druzích schémat (např. regulační, elektrické, teplotechnické) |
řešit jednoduché úlohy z oblasti termomechaniky |
fyzikální a matematické modelování energetických strojů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát a vysvětlit základní pojmy z oboru regulace jaderného bloku |
popsat a vysvětlit rozsah a zvláštnosti řídicích systémů jaderného bloku |
znát a popsat rozsah a strukturu typického provedení řídících systémů na jaderném bloku pro různé typy reaktorů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komunikovat se specialisty v oblasti měření a regulace v jaderné elektrárně |
porozumět výběru vhodného typu měřidla nebo akčního členu v jaderně energetickém bloku |
umět správně odhadnout chování jaderného bloku v nestandardních situacích |
odhadnout velikost vývinu tepla a intenzity záření po odstavení jaderného reaktoru |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|