|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKE / CE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKE
/
CE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Člověk a energie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
228 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem přednášek je seznámit posluchače se základními znalostmi v následujících oblastech: úvod do historie elektráren, druhy energetických strojů, základní vztahy popisující procesy generace energie, klasické elektrárny a teplárny s fosilními palivy, kombinovaný cyklus, kogenerace, jaderné elektrárny, vodní elektrárny, větrné elektárny, využití sluneční energie a energie z odpadů, energie z biomasy, ekologie a environmentální dopad energetiky
|
Požadavky na studenta
|
Napsání zápočtového testu.
|
Obsah
|
1. týden : Úvod do energetiky.
2. týden : Klasifikace zdrojů energie.
3. týden : Teorie spalování.
4. týden : Základní vztahy charakterizující procesy získávání, transportu a spotřeby energie.
5. týden : Klasické elektrárny a teplárny spalující fosilní paliva. Paroplynové elektrárny
.
6. týden : Kogenerační výroba energie, teplárenství.
7. týden : Jaderné elektrárny.
8. týden : Termojaderná fůze. Termojaderné reaktory.
9. týden : Vodní elektrárny.
10. týden : Větrné elektrárny.
11. týden : Využití sluneční energie.
12. týden : Energetické využití odpadů.
13. týden : Spalování biomasy. Vliv elektráren na životní prostředí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Petr Eret, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Ing. Petr Eret, Ph.D. (100%),
Ing. Lukáš Richter (100%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Petr Eret, Ph.D. (100%),
Ing. Jiří Frank (100%),
Ing. Vít Horáček (100%),
Ing. Matěj Jeřábek (100%),
Ing. Petr Klavík (100%),
Ing. Miroslav Krejčí (50%),
Ing. Martin Novák (100%),
Ing. Martin Novák (100%),
Ing. Lukáš Richter (100%),
Ing. Kamil Sedlák, Ph.D. (100%),
Ing. Eva Vašíčková (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Brož, Karel; Šourek, Bořivoj. Alternativní zdroje energie. Vyd. 1. Praha : ČVUT, 2003. ISBN 80-01-02802-X.
-
Základní:
Křenek, Vladimír. Člověk a energie. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-489-9.
-
Doporučená:
Kleczek, Josip. Energie ve vesmíru i ve službách lidí. Albatros, 2012. ISBN 978-8-00002873-6.
-
Doporučená:
Beranovský J., Murtinger K., Tomeš M. Fotovoltaika. 2009. ISBN 978-8-08733301-3.
-
Doporučená:
Celiäski, Zdzislaw. Nové zdroje elektrické energie. 1. vyd. Praha : SNTL, 1985.
-
Doporučená:
Noskievič, Pavel. Spalování uhlí. 1. vyd, dotisk. Ostrava : Vysoká škola báňská, 1998. ISBN 80-7078-197-1.
-
Doporučená:
Dvořák Z., Klazar L., Petrák J. Tepelná čerpadla. SNTL Praha, 1987.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat komplexně a na vyšší úrovni vysvětlit principy účinnosti a transformace různých forem energie |
využívat samostatně teoretické znalosti z oblasti chemie a fyziky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
orientovat se v různých energetických zdrojích |
používat odbornou literaturu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat znalosti různých zdrojů energie v praxi |
navrhnout vhodný typ energetického zdroje pro konkrétní použití |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
orientovat se v různých energetických zdrojích, které má lidstvo k dispozici |
používat znalosti o transformacích jednotlivých typů energie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|