|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / ZSWI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
ZSWI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy softwarového inženýrství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
59 / -
|
0 / -
|
0 / 3
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KIV/ZSWIE
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s jednotlivými fázemi vývoje softwarového produktu a důležitými podpůrnými oblastmi. Zprostředkovat studentům praktickou zkušenost ve vybraných oblastech vývoje software.
|
Požadavky na studenta
|
- vypracování a obhájení všech částí týmového softwarového projektu
- úspěšné odevzdání týmového projektu zadavateli
- získání alespoň 60% možných bodů z hodnocení týmového projektu
- získání alespoň 50% možných bodů u zkoušky
- mezní termíny jsou uvedeny na stránkách předmětu
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
Upozornění:
Termíny a forma ověřování splnění požadavků mohou být upraveny s ohledem na opatření vyhlášená v souvislosti s vývojem epidemiologické situace v ČR.
|
Obsah
|
1. Organizace a podmínky absolvování předmětu. Představení týmových projektů. Úvod do softwarového inženýrství.
2. Firma, instituce. Pyramida vitality, zajišťování užitečnosti, efektivity, stability a dynamiky. Vedení jednotlivců a skupin, soutěž a spolupráce.
3. Definování softwarového produktu, získávání a specifikace požadavků na software, komunikace se zadavatelem. Dokument specifikace požadavků.
4. Fáze vývoje softwarového produktu, modely softwarového procesu, porovnání, použití. Projekt vs. proces. Úvod do řízení projektů v IT.
5. Úvod do konfiguračního managementu, nástroje pro správu projektu, verzovací systémy. Notace pro modelování systému, UML.
6. Strukturální a objektová analýza.
7. Strukturální a objektový návrh.
8. Architektura, architektonické styly. Kvalita návrhu (modularita, soudržnost, provázanost), kompozice vs. dědičnost. Dokument analýzy a návrhu.
9. Návrhové vzory - GoF a J2EE.
10. Týmová práce, týmové role, lidské zdroje, principy vedení a řízení, teorie motivace, hodnocení lidí, stres, řešení konfliktů.
11. Prevence, detekce a opravy chyb, úvod do testování, druhy testů.
12. Provoz a servis informačního systému.
13. Právo a ICT. Nákup a prodej informačního systému.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Paleta, Petr. Co programátory ve škole neučí, aneb, Softwarové inženýrství v reálné praxi. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-251-0073-1.
-
Doporučená:
Schvalbe, Ktahy. Information Technology Project Management. 5 edition. Course Technology, 2007. ISBN 978-14-239-0145-7.
-
Doporučená:
Gamma, Erich. Návrh programů pomocí vzorů : stavební kameny objektově orientovaných programů. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0302-5.
-
Doporučená:
Pecinovský, Rudolf. Návrhové vzory : [33 vzorových postupů pro objektové programování]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1582-4.
-
Doporučená:
Wiegers, Karl Eugene. Požadavky na software. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1877-1.
-
Doporučená:
Schwalbe, Kathy. Řízení projektů v IT : kompletní průvodce. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2882-4.
-
Doporučená:
Wiegers, Karl Eugene. Software requirements 2. 2nd edition. Microsoft Press, 2003. ISBN 978-07-356-1879-4.
-
Doporučená:
Arlow, Jim; Neustadt, Ila. UML 2 a unifikovaný proces vývoje aplikací : objektově orientovaná analýza a návrh prakticky. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1503-9.
-
Doporučená:
Plamínek, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 4., pĹeprac. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3664-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
60
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
70
|
Celkem
|
160
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních principech strukturovaného programování |
orientovat se v základních principech objektově orientovaného programování |
popsat základní datové struktury a algoritmy |
orientovat se v dokumentaci programového kódu |
popsat strukturu a význam vytvářeného programového celku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvářet jednoduché počítačové programy ve strukturovaném či objektově orientovaném jazyce |
používat vhodné datové struktury a algoritmy |
posuzovat základní kvalitativní parametry vytvářeného počítačového programu |
dokumentovat vytvářený programový kód |
pracovat v integrovaném vývojovém prostředí |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat a porozumět požadavkům zákazníka na softwarový produkt |
popsat modely životního cyklu vývoje softwarového produktu |
orientovat se v základních principech analýzy a návrhu softwarové produktu |
porozumět fázím životního cyklu softwarového produktu spojených s jeho implementací, testováním, nasazením, provozem a údržbou |
orientovat se v zásadách používání prostředků konfiguračního managementu |
popsat metody a techniky vhodné pro řízení softwarového projektu a pro týmovou práci při vývoji software |
porozumět základním právním náležitostem, které souvisejí s vývojem softwaru |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
sbírat, třídit a popisovat požadavky zákazníka na softwarový produkt |
používat vhodný model životního cyklu vývoje softwarového produktu |
provádět analýzu a návrh sw produktu s využitím vhodných modelovací prostředků |
implementovat, otestovat, zdokumentovat a nasadit výsledný softwarový produkt dle použité metodiky |
používat prostředky pro správu požadavků, chyb a programového kódu |
týmově vytvářet softwarový produkt |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|