|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / PPG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
PPG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Paradigmata programování
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KIV/PGS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KIV/PPA a KIV/ADT a KIV/IDT a KIV/JAVA a KIV/PC
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými programovými paradigmaty. Důraz bude kladen na objektově orientované, funkcionální a logické programování.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Vypracování a předvedení projektu, ve kterém bude použito objektově orientované programování. Praktické ověření získaných znalostí z funkcionálního a logického programování. Získání zápočtu do konce května aktuálního akademického roku.
Zkouška:
Získání alespoň 50% bodů z možných bodů hodnocení zkoušky.
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
Upozornění:
Termíny a forma ověřování splnění požadavků mohou být upraveny s ohledem na opatření vyhlášená v souvislosti s vývojem epidemiologické situace v ČR.
|
Obsah
|
Přehled témat přednášek (nejedná se o rozpis do výukových týdnů):
1. Regulární výrazy
2. Přehled základních programovacích paradigmat, strukturované programování, rozhraní, kompatibilita rozhraní
3. OOP - třída, instance, atributy, konstruktory, metody, stav objektu a jeho změny
4. OOP - typ/komponenta, zapouzdření, polymorfismus, dědičnost, kompozice
5. Lambda kalkulus
6. Kombinační logika
7. Úvod do funkcionálního programování
8. Programování v Haskellu
9. Úvod do logického programování
10. Programování v Prologu
11. Srovnání vybraných algoritmů v různých paradigmatech
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pecinovský, Rudolf. OOP ? Naučte se myslet a programovat objektově. Brno, 2010. ISBN 978-80-251-2126-9.
-
Doporučená:
Martin, Robert C.; Feathers, Michael C.; Ottinger, Timothy R.; Langr, Jeff; Schuchert, Brett L.; Grenning, James W.; Wampler, Dean. Clean code : a handbook of agile software craftsmanship. 2009. ISBN 978-0-13-235088-4.
-
Doporučená:
Sebesta, Robert W. Concepts of programming languages. Eleventh edition, global edition. 2016. ISBN 978-1-292-10055-5.
-
Doporučená:
Bramer, M. A. Logic programming with Prolog. Second edition. 2013. ISBN 978-1-4471-5486-0.
-
Doporučená:
Naučte se Haskell!
-
Doporučená:
Scott, Michael Lee. Programming language pragmatics. Fourth edition. 2016. ISBN 978-0-12-410409-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Celkem
|
157
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využívat teoretické poznatky z datových struktur |
využívat teoretické znalosti diskrétní matematiky |
porozumět významu parametrů procedur a funkcí |
popsat způsob vykonání programuv počítači, zejména z hlediska alokace paměti v zásobníku a na haldě |
samostatně určit výpočetní složitost operací |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivně programovat ve vyšším programovacím jazyce |
používat některé běžné IDE na základní uživatelské úrovni |
používat operační systémy MS Windows a Linux na základní uživatelské úrovni |
analyzovat a porovnávat algoritmy z hlediska třídy výpočetní a paměťové složitosti |
implementovat programy využívající principy imperativního programování |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat principy a výhody či nevýhody programování v různých paradigmatech |
znalost principů vytváření objektového návrhu aplikace |
znalost principů zapouzdření, dědičnosti a polymorfismu |
základy teorie komponent a modulárního návrhu |
porozumět problematice lambda kalkulu |
znalost principů funkcionálního a logického programování |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat a vytvářet regulární výrazy |
navrhnout a implementovat aplikaci využívající principů OOP |
implementovat rekurzivní programy v jazyce Haskell |
implementovat rekurzivní programy v jazyce Prolog |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|